سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گذرگاه

فهم این بازیگر نازل از \ابو علی سینا\ و \کیا رستمی\!

«محمد آقازاده»، روزنامه نگار پیشکسوت در یادداشتی تلگرامی نوشت: «حامد بهداد» عکس ابوعلی سینا حکیم و فیلسوف ایرانی را وارونه در صفحه اینتساگرامش گذاشته است تا هم چنان نسبت به مرگ کیارستمی اعتراض بکند و در حقیقت اعتراص اش را به پزشکان نشان دهد. تردید نکنید میانمایگی در میان ما رواج یافته است و این میانمایگی که هرازگاهی به فرومایگی می رسد توسط سیمای ملی و رسانه ها در اعماق جامعه رسوخ می کند. بهداد که بازیگری نازل است برآن است سوار بر موج ها خود را در مدار شهرت نگاه دارد. انحطاط، بلاهت و ابتذال نشانه های روشنی دارد که از جمله آن ها همین اقدام سخیف بهداد است. او همان اندازه کیارستمی را می فهمد که ابوعلی سینا را، در حقیقت هر دو را نمی فهمد. جنس بازی او چه ربطی به فیلم های کیارستمی دارد …
 
همان طور که در مراسم سمندریان در تاتر شهر نشان داد که هیچ درکی از از کارگردان بزرگ تاتر ندارد و اصلا نمی تواند داشته باشد … متاسفانه نظام رسانه یی با چهره سازی از آدم های درجه چهار و حذف افراد شاخص و نخبه می کوشد پروژه سیاست زدایی و رواج ابتذال را پیش ببرد …
 
این بار هم بهداد به کاهدان زده است و اگر معنای فلسفه و پزشکی را می فهمید این طور بی محابا به ابوعلی سینا یورش نمی برد که قرن هاست چهره شناخته شده در سطح جهان است .. متاسفانه سطح شعور جامعه آن چنان تنزل پیدا کرده است که نزدیک به ده هزار این وهن را لاک زده اند … باید با روشنگری جلوی ابتذال ایستاد که با پول و امکانات فراوان این چنین در اعماق جامعه ریشه می دواند …
 
نوشتن در مورد افراد پیش پا افتاده برای صاحب این قلم آسان نیست ولی وقتی مرزهای وقاحت تا این حد جلو می رود باید تمام قد جلوی آن ایستاد و به پزشکان گفت خوش به حال تان که دشمنانی این چنین دارید که حتی معنای شعور تاریخی و اجتماعی را نمی داند… کاش خانه سینما، خانواده کیارستمی و خود بازیگران این عمل را تقبیح کنند.

 


اینستاگرام به باشگاه میلیاردی ها پیوست

اینستاگرام نوزدهمین اپلیکیشنی شد که توانست یک میلیارد دانلود را در گوگل‌پلی به نام خود ثبت کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیجیتال‌ترندز، میلیاردی شدن اینستاگرام زمانی بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهد که متوجه شوید اینستاگرام فقط 500 میلیون کاربر فعال در تمامی سیستم‌های عامل دارد. دانلودهای اضافه می‌تواند در نتیجه نصب‌های تکراری باشد که البته پلی‌استور احتمالا آنها را یک بار به حساب می‌آورد. با این حال، این عدد طبق هر استانداردی یک دستاورد قابل توجه محسوب می‌شود.

نقطه عطف اینستاگرام، شرکت مادرش فیس‌بوک را یک سر و گردن بالاتر از رقبای رسانه‌ اجتماعی خود بر روی اندروید قرار می‌دهد. در حال حاضر، فیس‌بوک و اینستاگرام هر دو یک میلیارد دانلود در پلی‌استور دارند. تنها اپلیکیشن اجتماعی دیگری که به این هدف رسیده بود، گوگل‌پلاس است. اینستاگرام در کنار اپلیکیشن فیس‌بوک، واتس‌اپ و فیس‌بوک‌مسنجر، چهارمین اپلیکیشن تحت تملک غول شبکه‌های اجتماعی است که به این آمار دانلود می‌رسد.

در این مرحله صرفا می توان حدس و گمان زد، اما این جذب علاقه‌های بیشتر ممکن است ناشی از قابلیت جدید اینستاگرام به نامStories باشد که به تقلید از اسنپ‌چت و به تازگی راه اندازی شده است، بدین ترتیب که می‌توان پست‌هایی را به مدت یک روز در اینستاگرام گذاشت و با گذشت 24 ساعت، خودشان ناپدید می‌شوند.

به علاوه، تسلط فیس‌بوک بر موبایل به انتشار درآمدهای اخیرش پیوسته است و این شرکت ادعا می‌کند با افزایش 20 درصدی نسبت به سال گذشته، حالا 1.57 میلیارد کاربر روزانه فعال در گوشی‌ها و تبلت‌ها دارد. 


مریم رجوی به حج می رود

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

«مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین به دعوت ملک سلمان پادشاه سعودی برای انجام مناسک حج به عربستان سعودی سفر می‌کند.

در هفته‌های اخیر، مقامات عربستان سعودی سرمایه‌گذاری زیادی برای حمایت از منافقین کرده‌اند و حتی محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین، را نیز با تطمیع به دیدار مریم رجوی فرستادند.
 

نامه به رهبر انقلاب در مورد کنسرت ها

حمایت چند نفر دیگر از ائمه جمعه از علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، در راستای ممانعت از برگزاری کنسرت، این ماجرا را به کلافی کور شبیه کرده و منجر به واکنش اهالی موسیقی و حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، شده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از  شرق، نوربخش عصر 30 مرداد در نشست ماهانه خانه موسیقی درباره لغو کنسرت‌ها در خراسان گفت: «موسیقی‌دانان بزرگی در خطه خراسان داریم و داشتیم. مگر می‌شود برای این خطه این‌طور تعیین‌تکلیف کرد؟ انتظار داریم وزیر محترم ارشاد و شخص آقای رئیس‌جمهور هم پای این قضیه بایستند. تا الان هم مواضع خوبی داشته‌اند و امیدوارم در مورد شهر مشهد هم همان اصرار صورت بگیرد. زیرا به نظر من وجهی ندارد که بگوییم از مشهد می‌گذریم و در شهر‌های دیگر باید موسیقی باشد». مدیرعامل خانه موسیقی همچنین تأکید کرد: «امیدواریم این مشکلات از سر راه جامعه فرهنگی کنار بروند البته ما داریم در خانه موسیقی پیگیری می‌کنیم. در نامه‌ای به مقام معظم رهبری به‌عنوان عالی‌ترین مقام کشور درخواستمان را مطرح کردیم، برای اینکه الان متأسفانه این مسئله درواقع دعوایی بین قوا شده و طبیعی است که رهبر معظم به دلیل اینکه فرمایششان فصل‌الخطاب است باید به این مسئله رسیدگی کنند و امیدوارم این مسئله ختم به خیر شود و دیگر شاهد این مسائل تلخ نباشیم».
 
این در حالی است که فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، از پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارنظر ائمه شش شهر دیگر در راستای ممانعت از برگزاری کنسرت‌، موضع وزارت ارشاد چیست، سر باز زد.
 
اما حسام‌الدین سراج، خواننده که خود تجربه لغو کنسرت را در سال‌های فعالیتش داشته، در این‌باره گفت: «بر آستانه میخانه‌ گر سری بینی/ مزن به پای که معلوم نیست نیت او». قضاوت درباره آدم‌ها و نیتشان مذموم است چون بسیاری افراد هستند که در پیشگاه خداوند مقام بالایی دارند، ولی دیگران مطلع نیستند. برای اطلاع، برخی موسیقی‌دانان قدیم و جدید در زمینه موسیقی مقامی و سنتی با وضو ساز به دست می‌گرفتند. متأسفانه در زمینه موسیقی، اجماعی بین علمای دینی وجود ندارد. بعضی فقها آن را حلال می‌دانند و بعضی حرام. بحثی که اخیرا حول موضوع جلوگیری از برگزاری کنسرت‌ها در گرفته، چند سؤال را برایم ایجاد می‌کند.؛ یکی اینکه آیا در کشور ما متولیان فرهنگ و هنر ائمه جمعه هستند؟ یا وزارت ارشاد؟ این سؤال مهمی است و سؤال بعدی این است که از بدو انقلاب تاکنون، نشان‌ندادن ساز در صداوسیما و طرد موزیسین‌ها به انحا مختلف چه ماحصلی داشته؟ با این عمل، به پیشرفت فرهنگی رسیدیم یا فضایی مغشوش در فرهنگ و هنر کشور ایجاد کردیم؟ 

آیا آقایان اساسا رادیو تلویزیون گوش می‌کنند؟! آیا این ترانه‌هایی که پخش می‌شود مورد تأییدشان است؟ این‌ قطعات حلالند و فقط کنسرتی که در آن فرهنگ ایرانی و شعر حافظ و مولانا رواج داده شود، حرام است؟! اگر یک‌بار مشکل موسیقی را حل کنند بهتر از آن است که دائما آن را دفع کنند. در این سال‌ها موسیقی بیشتر برای مناسبت‌‌ها استفاده شده و درواقع به سود مناسبات مصادره شده است و کسانی هم که می‌خواهند از موسیقی استفاده خاص کنند همین راه را در پیش می‌گیرند و برای تأیید اثر خود پوششی برای آن درست می‌کنند. به‌هرحال اگر موسیقی جزء نیازهای فرهنگی ماست و قاعدتا با اشعار بزرگان عرفان مشرق‌زمین مثل مولانا، سعدی، حافظ، بیدل و صائب درمی‌آمیزد، بی‌شک مورد تأیید دینی که ما می‌شناسیم هم هست. 

موسیقی حقیقی و متعالی در راستای آموزه‌ها و معرفت اسلام است و بهتر این است که با نگرش معرفتی با آن مواجه شوند. اغتشاش امروز فضای موسیقی حاصل قضاوت‌های سوء سال‌های پیشین است». درحالی‌که وزیر ارشاد نیز در روزهای گذشته از حرف‌های امام‌جمعه مشهد تبعیت کرده، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله دیروز خود با تیتر «دولت رودربایستی» به نقد او پرداخت: «خبر عقب‌نشینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر خواست امام‌جمعه مشهد در مورد برگزارنشدن کنسرت در این شهر با اینکه هفته گذشته در رسانه‌ها منتشر شد، هنوز در قالب اظهارنظر، اعتراض و درخواست‌های جدید ادامه دارد. 

این گستردگی بازتاب‌ها و واکنش‌ها به معنی اهمیت موضوع نیست بلکه به این دلیل است که همه احساس می‌کنند در ضوابط مدیریتی کشور جابه‌جایی‌هایی صورت گرفته و اداره امور به‌جای آنکه براساس معیارهای شرعی و قانونی صورت بگیرد، تابع سلایق و تعارفات شده است؛ وضعیتی که اگر ادامه یابد، کشور را از مدار ضابطه‌مندی خارج می‌کند و به نوعی هرج‌ومرج می‌کشاند». از سوی دیگر محسن غرویان، از استادان حوزه علمیه، در مورد لغو کنسرت در شهر مشهد گفت: «این سخنان مبنای فقهی ندارد. نمی‌شود گفت دودوتا در مشهد می‌شود چهارتا، در شیراز می‌شود پنج‌تا. اگر کنسرت و موسیقی از نظر شرعی و فقهی مجاز است، در هر شهری حلال است. حلال و حرام خدا که استانی نیست». بااین‌اوصاف باید منتظر ماند و دید نهایتا کلاف سردرگم ممانعت از برگزاری کنسرت‌ها به دست نهادی باز می‌شود یا این قفل نیز همچنان بی‌کلید خواهد ماند؟

اظهارات علی فلاحیان در مورد موضع آیت الله منتظری

وزیر اسبق اطلاعات با تأکید بر اینکه منافقین محارب و اهل بغی هستند، گفت: «نظر حضرت امام و همه علما این است که اهل بغی یعنی کسانی که علیه حکومت اسلامی شورش و اقدام مسلحانه می‌کنند و حکمشان اعدام است و شکی در آن وجود ندارد».

به گزارش شرق، علی فلاحیان با اشاره به انتشار فایل صوتی مرحوم آیت‌الله منتظری در رابطه با مسائل دهه 60 گفت: «بنده هم تعجب کردم چون مبنای فقهی حضرت امام و آقای منتظری در این مورد تفاوتی نداشت».                  

فلاحیان افزود: «یعنی به‌عنوان فتوای اولیه، آنها حکم محاربین و اهل بغی را اعدام می‌دانند ازاین‌رو تعجب است که چنین حرفی زدند منتها یک بحثی به‌عنوان ثانوی وجود دارد که مثلا اگر ما الان احکام را اجرا کنیم تعبیر آقای منتظری این است که تاریخ قضاوت بدی درباره ما می‌کند».

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این حرفی بود که اطرافیان، به آقای منتظری القا کردند، گفت: «اطرافیان آقای منتظری را وادار کردند که بگوید مصلحت نیست، در فقه ما اگر اجرای یک حکمی مصلحت نباشد البته نه هر مصلحتی بلکه مصلحت ملزمه داشته و الزام‌آور باشد، فقیه می‌تواند برخلاف فتوایش جلو اجرای حکم را بگیرد».

او با بیان اینکه نظر حضرت امام این بود که حکم خدا باید اجرا شود، ادامه داد: «ایشان معتقد بودند باید حکم خدا را اجرا کرد و توجهی به قضاوت تاریخ نباید بشود، نظر امام این است کسانی که در تاریخ مغرض هستند مسلما علیه ما می‌نویسند حال هرگونه که ما عمل کنیم و کسانی که طرفدار یا منصف هستند واقعیت را می‌نویسند. واقعیت این است که برای کسی شک و شبهه‌ای نیست که منافقین، جوانان و نیروهای خوب ما را به شهادت رساند که انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، عملیات مرصاد و ترورهای شهری از این‌گونه موارد است».

وزیر اسبق اطلاعات خاطرنشان کرد: «خود بنده یک نفر را در مشهد دستگیر کردم و وقتی که با او صحبتی داشتم، متوجه شدم 32 نفر را کشته، از او پرسیدم چرا این افراد را به قتل رساندی که جواب داد سازمان به ما گفته بود هر که ریش دارد حزب‌اللهی است و او را بزنید که سرانگشتان نظام هستند».

فلاحیان گفت: «حضرت امام می‌فرمود که مراقب باشید چنین افرادی فرار نکنند و از زندان آزاد نشوند، آقای منتظری می‌گوید چرا وقتی این افراد زندان بودند اعدام شدند که باید گفت بسیاری از منافقین دوران زندان خود را گذرانده بودند و برگشتند و به عراق رفتند و علیه جمهوری اسلامی عملیات کردند و افراد را کشتند».

نماینده سابق خبرگان رهبری با بیان اینکه منافقین از کار خود توبه نکردند، گفت: «حضرت امام که درباره تائبین دستور نداد بلکه مربوط به کسانی می‌شد که همچنان سر موضع و جنگ با نظام هستند باید حکم اجرا شود، نظر امام این‌چنین بود». او افزود: «آقای منتظری بارها به من می‌فرمودند که من نظر امام را بر نظر خود ترجیح می‌دهم، نظر حضرت امام، آقای منتظری و همه علما این است که اهل بغی یعنی کسانی که علیه حکومت اسلامی شورش و اقدام مسلحانه می‌کنند حکمشان اعدام است و شکی در آن وجود ندارد، بحث روی مصلحت است؛ ایشان چیزی نگفته، گفته که تاریخ این‌گونه قضاوت می‌کند و امام نیز فرمودند که منتظر قضاوت تاریخ نباشید و حکم الهی را اجرا کنید». حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحیان با بیان اینکه پخش‌کردن این مطالب پس از رسوایی، به‌ذلت‌افتادن و افتضاحات درون‌سازمانی منافقین صورت گرفته است، افزود: «منافقین محلی از اعراب ندارند، اینها دیگر جایگاهی ندارند».