سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گذرگاه

نامه زیبا کلام به سردار دهقان

سردار والا مقام #حسین_دهقان
وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شیدالله ارکانه

با سلام و تحیات،همان‌گونه که مستحضرند خبر استفاده از بمب‌افکن‌های#روسیه از پایگاه #نوژه در #همدان به‌سرعت در صدر اخبار منطقه قرار گرفت.آنچه اسباب این شگفتی شد فقدان هرگونه پیش‌زمینه قبلی و سکوت مسئولین در قبال این خبر بود.قصد بنده از نوشتن این نامه به محضرتان به‌هیچ‌روی ورود به چندوچون آن نیست. هدفم بیشتر پرداختن به اظهارنظرتان در پاسخ به برخی از نمایندگان محترم مجلس می‌باشد که در مقام پرسش از چندوچون این موضوع برآمده بودند.حضرت‌عالی فرمودید که «تصمیم نظام بوده و ارتباطی به #مجلس پیدا نمی‌کند».
پاسختان دو ایراد اساسی پیدا می‌کند. نخست آنکه «نظام» یک مقوله مجرد و انتزاعی نیست که پیرامون مسائل مهم مملکتی تصمیم‌گیری نماید. نظام یعنی ارکان، نهادها، دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف مدیریتی، تصمیم‌گیری و اجرایی کشور که نقش، وظیفه و جایگاه هرکدام در قانون اساسی تعریف و تعیین‌شده است. به‌عبارت‌دیگر،«نظام» یعنی قوه مجریه،مقننه،قضاییه،مجمع تشخیص و... که شرح وظایف،حدود اختیارات و مسئولیت‌های هرکدام در قانون اساسی تعریف ‌شده.
اشکال دوم پاسختان بسیار عمیق‌تر و جدی‌تر است.در هر نظام مبتنی بر مردم‌سالاری، ازجمله نظام خودمان، قدرت، اختیارات و مسئولیت هر دستگاهی، همواره و در کنارش ضرورت پاسخگو بودن آن دستگاه و اینکه به کدام نهاد و مرجع می‌بایستی پاسخگو باشد هم تعریف‌شده. قدرت و اختیارات بدون پاسخگویی تعریف نمی‌شود. واضح هم هست که چرا فلسفه و ضرورت «پاسخگویی» اساس و بنیان مردم‌سالاری را تشکیل می‌دهد. چون همواره این احتمال وجود دارد که تصمیم یا سیاست اتخاذشده درست نبوده باشد.وظیفه این داوری و حصول اطمینان از اینکه تصمیمات و سیاست‌های اتخاذشده توسط ارکان مختلف قدرت، مسئولین و دستگاه‌های اجرایی جدای از آنکه منطبق بر قوانین بوده‌اند، درعین‌حال هم تصمیمات پخته و به نفع مردم و کشورمی باشند، بر عهده مجلس گذارده شده که تشکیل از جمعی از نخبگان و عقلای کشور که به انتخاب مردم انتخاب‌شده‌اند. در نظام خودمان هم جایگاه مجلس بسیار مهم تعریف‌شده که حق دارد «در کلیه امور کشور تحقیق و تفحص نماید».ازجمله بررسی پرواز بمب‌افکن‌های روسیه از پایگاه نوژه همدان.
اگر زبانم لال و خدای‌ناکرده بعدها معلوم شود که این تصمیم خیلی به نفع مصالح و منافع ملی کشور نبوده است،به نظر جنابعالی کدام نهاد و دستگاه می‌بایستی از بابت آن به نمایندگان مردم پاسخگو باشد؟
#زیباکلام_نامه_وزیر_دفاع_950602 #زیباکلام_نامه #زیباکلام


خود زنی تتلو در دادگاه!

 

این خواننده زیرزمینی در حالی امروز صبح (چهار شنبه 3شهریور)در دادگاه رسانه دیده شد که لباس زرد زندان به تن داشت و علاوه بر این با دستبند و پابند تردد می‌کرد. در راهروهای دادسرا فقط وضعیت ظاهری تتلو توجه همه را به خود جلب نکرده بود بلکه به فریادهای بلند او هم مربوط می‌شد. وی در حالیکه به شدت خودش را کتک می‌زد، جملات کوتاه و عجیبی در مورد اینکه هوادار دارد و نمی‌توانند کاری با او انجام بدهند، به زبان می‌آورد که حاضرین در دادگاه در سکوت به او نگاه می کردند. ماموران پس از دقایقی پابند تتلو را باز کردند و او را با ماشین از مقابل دادسرا به مکان دیگری منتقل کردند. طبق گفته حاضران در دادگاه در مدت حضور این خواننده زیرزمینی در دادگاه، چهار نفر از وی محافظت می‌کردند. خبرگزاری موج این خبر را منتشر کرد.


نمایندگان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید باج گرفتند!

نمایندگان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید باج گرفتند!

محمود صادقی عضو هیأت رییسه فراکسیون امید در مجلس، گفت: انتظار داریم که دولت در برنامه ششم توسعه برنامه‌ای برای مبارزه راهبردی با فساد طراحی کند. وقتی کسانی که مسئول تحقیق و تفحص از بنیاد شهید هستند باج گرفتند و تطمیع شدند نباید جز فساد ساختاری انتظار دیگری داشته باشیم. برابر اصل 175 قانون اساسی صداوسیما باید آزادی بیان و نشر افکار را با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور رعایت کند، اما صداوسیما به تریبونی برای یک جریان خاص تبدیل شده و اظهارات سایر جریان‌ها را سانسور می‌کند. حتی اظهارات برخی نمایندگان مجلس را هم سانسور می‌کند. اخبار مجلس را واژگونه منتشر می‌کند و نتیجه این عملکرد روی آوردن مردم به رسانه‌های دیگر و ماهواره است. فرارو این خبر را منتشر کرد.


نقشه حذف بسیج دانش آموزی با حاکمیت سازمان ملل!

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان« نقشه حذف بسیج دانش آموزی با حاکمیت سازمان ملل ! » نوشت:« «لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در مورد به کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه» نقشه خطرناکی است که مستقیماً بسیج دانش‌آموزی را نشانه گرفته است تا «تحت حاکمیت سازمان ملل متحد»! خود را با دست خود از داشتن بسیج و از آموزش دانش‌آموزان بسیجی و فرهنگ جهادی محروم کنیم و از این پس حتی گذشته پر افتخار و حماسی خود را که بخشی از آن حماسه‌های نوجوانان و جوانان زیر 18 سال دفاع مقدس است، «غیرقانونی» و لابد غیرقابل بحث و اشاره و افتخار بدانیم ! این لایحه که در 23 تیر ماه امسال از سوی رئیس‌جمهور برای طی تشریفات قانونی به مجلس فرستاده شد، درحالی که 24 مرداد ماه با نظر مخالف مرکز پژوهش‌های مجلس مواجه شد، در 25 مرداد در کمیسیون حقوقی مجلس تصویب شده است و قرار است هفته آینه برای رأی‌‌گیری به صحن علنی مجلس بیاید. در نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها ضمن پیشنهاد رد کلیات این لایحه با توجه به ایرادات حقوق بشری علیه کشورمان پس از تصویب کنوانسیون حقوق کودک، دغدغه آوردن نام بسیج به عنوان کودکان مسلح برجسته شده بود اما موافقان لایحه بیشتر به این خیال، خوشند که بسیج یک نیروی مسلح نیست بلکه یک نیروی انقلابی با اهداف فرهنگی و اجتماعی است و یا اینکه ایران این پروتکل را با «حق شرط» می‌پذیرد دولت حقوقدان ما ظاهراً از کنار این حقیقت به سادگی می‌گذرد که پس از پیوستن به این پروتکل اختیاری، اختیار تعریف محل حضور کودکان و آموزش‌هایی که به آنان داده می‌شود، دیگر با ما نیست.

جدال سخنگو با ادعای دستگیری جاسوس هسته ای/ نقشه حذف بسیج دانش آموزی با حاکمیت سازمان ملل!

نکته دیگر اینکه ایران پیشتر در سال 86 به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک درخصوص فروش، فحشا و هرزه نگاری کودکان ملحق شده است و حالا شاید دولتمردان این پروتکل جدید را ادامه همان پروتکل قبلی بدانند، چنانکه در مقدمه توجیهی لایحه ارسالی دولت به مجلس این نکته اشاره شده است. اما آیا اینکه ما برای جلوگیری از سوءاستفاده جهانی از کودکان ایرانی و سوء‌استفاده‌های داخلی به پروتکل حقوق کودک در فروش و فحشا بپیوندیم، با پروتکلی که ما را به احتمال قوی از هر گونه آموزش حتی ابتدایی در حوزه بسیج منع کند، یکی است؟ آیا این تصمیم یک دولت حقوقدان است؟! و آیا تجربه برجام و تعاریف متفاوتی که امریکا از یک قرارداد معین می‌کند و بدعهدی که در آن دارد، برای دولتمردان ما تجربه‌ای کافی نبوده است؟! »


چند اشتباه صدا و سیما در روزهای المپیک ریو

«محمد آقازاده»، روزنامه نگار پیشکسوت در یادداشتی تلگرامی نوشت: «حامد بهداد» عکس ابوعلی سینا حکیم و فیلسوف ایرانی را وارونه در صفحه اینتساگرامش گذاشته است تا هم چنان نسبت به مرگ کیارستمی اعتراض بکند و در حقیقت اعتراص اش را به پزشکان نشان دهد. تردید نکنید میانمایگی در میان ما رواج یافته است و این میانمایگی که هرازگاهی به فرومایگی می رسد توسط سیمای ملی و رسانه ها در اعماق جامعه رسوخ می کند. بهداد که بازیگری نازل است برآن است سوار بر موج ها خود را در مدار شهرت نگاه دارد. انحطاط، بلاهت و ابتذال نشانه های روشنی دارد که از جمله آن ها همین اقدام سخیف بهداد است. او همان اندازه کیارستمی را می فهمد که ابوعلی سینا را، در حقیقت هر دو را نمی فهمد. جنس بازی او چه ربطی به فیلم های کیارستمی دارد …
 
همان طور که در مراسم سمندریان در تاتر شهر نشان داد که هیچ درکی از از کارگردان بزرگ تاتر ندارد و اصلا نمی تواند داشته باشد … متاسفانه نظام رسانه یی با چهره سازی از آدم های درجه چهار و حذف افراد شاخص و نخبه می کوشد پروژه سیاست زدایی و رواج ابتذال را پیش ببرد …
 
این بار هم بهداد به کاهدان زده است و اگر معنای فلسفه و پزشکی را می فهمید این طور بی محابا به ابوعلی سینا یورش نمی برد که قرن هاست چهره شناخته شده در سطح جهان است .. متاسفانه سطح شعور جامعه آن چنان تنزل پیدا کرده است که نزدیک به ده هزار این وهن را لاک زده اند … باید با روشنگری جلوی ابتذال ایستاد که با پول و امکانات فراوان این چنین در اعماق جامعه ریشه می دواند …
 
نوشتن در مورد افراد پیش پا افتاده برای صاحب این قلم آسان نیست ولی وقتی مرزهای وقاحت تا این حد جلو می رود باید تمام قد جلوی آن ایستاد و به پزشکان گفت خوش به حال تان که دشمنانی این چنین دارید که حتی معنای شعور تاریخی و اجتماعی را نمی داند… کاش خانه سینما، خانواده کیارستمی و خود بازیگران این عمل را تقبیح کنند.