سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گذرگاه

\اردوغان\ را دیجیتال نجات داد

گروه فرهنگی: علیرضا داودنژاد کارگردان سینما در نوشتاری در پی حوادث اخیر ترکیه، نکاتی را مطرح کرد.

 
 

در نوشتار این کارگردان سینما که در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: «ضد کودتای مدرن. اردوغان را دیجیتال نجات داد. دنیا سینمایی شده است. زمانی ما در تاریکی سالن غرق پرده نورانی می‌شدیم و زمان، مکان را پشت سر می‌گذاشتیم و با سفر به فضا یا اعماق دریا یا چهار گوشه زمین و یا سرکشیدن به فرداهای نیامده و یا دیروزهای دور را به تماشا می‌نشستیم و با خاموش شدن آپارات مجبور می‌شدیم به همان گوشه‌ای که در آن به سر می‌بردیم بر گردیم و تا دیدار بعدی محدوده‌های زمان و مکان را بیش از پیش احساس کنیم. 

انگار دیجیتال یک جور نقشه فرار از زندان بود. حالا دیگر شش گوشه دنیا روی پرده پیش روی ماست و در تلویزیون، تبلت و موبایل می‌شود همه جا را دید و شنید و یا در همه جا دیده و شنیده شد. وقتی تصویر اردوغان همه جا همزمان در گوشی تلفن میلیون‌ها آدم ظاهر شد و از آنها خواست به خیابان‌ها بریزند در واقع دست به یک ضد کودتای مدرن زد. 

دنیا سینمایی شده است. جهان ما در قاب رسانه‌های دیداری شنیداری ساخته می‌شود. صحنه تاریخ گوشی موبایل شماست. در این دنیا کار ملتی پیش‌تر می‌رود که در بسته‌بندی نور و صدا مهارت بیشتری پیدا کرده و به قول کیارستمی در"رویت پذیر" کردن واقعیت و رویا دست بالاتری دارد. دیجیتال قدرت را توزیع و پخش می‌کند و پیداست مردمانی سهم بیشتر می‌گیرند که دانایی سینمایی افزون‌تری دارند. 

ترکیه‌ای که توانست در ده سال گذشته میهمان شبانه روزی ملت‌های منطقه باشد و میلیون‌ها خانواده را از پیر و جوان ساعت‌ها پای فیلم‌ها و سریال‌های خود بنشاند حالا هم عجیب نیست که بتواند دست به ضد کودتای مدرن بزند و با گوشی موبایل یک ارتش را عقب بنشاند. 

این دنیایی دیگر است. دیجیتال قدرت را توزیع می‌کند. ایا منظومه هنری و رسانه‌ای ما از انفعال، تقلید و مصرف بیرون می‌آید و ده‌ها میلیون مخاطب ایرانی به تاراج رفته با بازار سیاه و ماهواره را به دامان تولید داخلی باز می‌گرداند؟»


توقف پذیرش دانشجو در رشته \مروج سیاسی\

رئیس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی گفت: دانشگاه علمی کاربردی پذیرش دانشجو در رشته مروج سیاسی و هدایت گری سیاسی که هدف آن تربیت مبلغین گفتمان انقلاب اسلامی است متوقف کرد.

به گزارش مهر، ناصر فخاری گفت: ماموریت این دانشگاه ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و تبلیغ، ترویج گفتمان های مقام معظم رهبری و تربیت مبلغان گفتمان انقلاب اسلامی است اما اکنون از سوی مسئولان آموزش عالی کشور با پذیرش دانشجو در رشته مروج سیاسی و هدایت گری سیاسی این دانشگاه مخالفت شده است.

وی افزود: در دیدار دانشگاهیان با مقام معظم رهبری بر موضوع تبیین انقلاب اسلامی در دانشگاه ها تاکید شد اما بعد از فرمایشات ایشان با پذیرش دانشجو در رشته مروج سیاسی و هدایت گری سیاسی مخالفت شد.

رئیس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این دانشگاه تنها مرکزی است که به موضوع تبیین انقلاب اسلامی می پردازد بنابراین بدون رشته مروج سیاسی و هدایت گری سیاسی بی معنا است.

فخاری تاکید کرد: مسئولان دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید دارند که باید رشته های این دانشگاه شغل محور باشد و این امر بهانه ای برای حذف رشته این دانشگاه شده است.

وی گفت: تربیت مبلغ انقلاب یک نیاز سیاسی، مهارتی و اجتماعی است و دفاع از نظام و تربیت مبلغ در این راستا خود یک مهارت مورد نیاز جامعه بشمار می رود.

رئیس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی اضافه کرد: این دانشگاه وقف ولی فقیه است و در خدمت ایشان عمل می کند بنابراین منافع اقتصادی برای هیچ فرد و گروهی ندارد و باید مسئولان دقت نظر بیشتری درخصوص این دانشگاه داشته باشند.

فخاری تاکید کرد: تاکنون این دانشگاه در رشته مروج سیاسی و هدایت گری سیاسی 6 دوره پذیرش دانشجو داشته است اما اکنون پذیرش دانشجو برای مهرماه در این رشته متوقف شده است.

وی گفت: همچنین این رشته طی سال های گذشته دارای 200 فارغ التحصیل بوده است.

رئیس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی تاکید کرد: توقف پذیرش دانشجو در رشته مروج سیاسی و هدایت گری سیاسی موجب شده تا تعداد دانشجویان این دانشگاه از 400 نفر به 150 نفر کاهش یابد.

 


جزئیات دادگاه روزنامه بهار و سایت خرداد نیوز

دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات گفت: روزنامه «بهار» به اتهام تبلیغ علیه نظام با اتفاق آرا مجرم شناخته شد.

به گزارش فارس علی اکبر کسائیان گفت: دادگاه مطبوعات صبح امروز در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه به اتهامات روزنامه بهار و سایت خردادنیوز رسیدگی شد و رسیدگی به اتهامات روزنامه ایران به علت نقص در پرونده به آینده موکول شد.

دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات ادامه داد: هیأت منصفه دادگاه مطبوعات با اکثریت آرا مدیرمسئول و نویسنده سایت خردادنیوز را مجرم نشناخت.

وی افزود: مدیرمسئول روزنامه بهار نیز به اتفاق آرا مجرم شناخته شد و با اتفاق آرا مستحق تخفیف دانسته نشد.

کسائیان اتهام روزنامه بهار را تبلیغ علیه نظام مطرح کرد.

رای هیأت منصفه برای تصمیم نهایی در مورد بهار به دادگاه ارسال شد تا قاضی رای و جرم را با قانون مطابقت داده و جریمه‌هایی از توقیف 6 ماهه تا لغو مجوز و زندان برای مدیر مسئول لحاظ کند.

ضمن اینکه اگر قاضی حکم به توقیف 6 ماهه دهد، به علت اینکه از زمان توقیف اولیه تاکنون 6 ماه می‌گذرد، این روزنامه می‌تواند چاپ مجدد را از سر بگیرد.

 


هجوم کاربران ایرانی به اینستاگرام اردوغان

برخی از کاربران ایرانی پس از شنیدن خبر حضور نظامیان در خیابان های ترکیه، اینستاگرام اردوغان را کامنت باران کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در پی حضور نظامیان در خیابان های ترکیه برخی از کاربران ایرانی به اینستاگرام اردوغان رفتند و این صفحه را کامنت باران کردند؛ حجم وسیعی از کامنت های فارسی در این صفحه توهین و مابقی طنز و یا در نکوهش این اقدام است.

گفتنی است پیش از این هم اینستاگرام چهره های معروف و سیاسی جهان شاهد حضور برخی از کاربران فارسی زبان بوده است.







 


ایرانیان در مورد تاثیر برجام بر اقتصادشان صبور باشند

رانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان با توجه به تأثیر کند برجام بر اقتصاد ایران از ایرانیان خواست که بردباری بیشتری از خود نشان دهند. به گفته او اعتماد ازدست‌رفته را نمی‌توان در یک‌شب بازگرداند.

به گزارش «انتخاب»، با توجه به کندی تأثیر برجام بر اقتصاد ایران فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان خواستار «بردباری» بیشتر ایرانیان شد.

او پنجشنبه‌شب در گفت‌وگویی با بخش اخبار شامگاهی شبکه دوم تلویزیون آلمان گفت: «به گمان من ایرانیان در حال حاضر ذهن خود را بیش از اندازه بر این نکته متمرکز می‌کنند که آمریکا در کاهش تحریم‌ها شک و تعلل از خود نشان می‌دهد.»

او افزود: «ما اروپاییان بلافاصله پس از توافق هسته‌ای و برجام دست به رفع تحریم‌ها زدیم. اما ایرانیان باید یک نکته را در نظر گیرند و آن اینکه اعتماد ازدست رفته را نمی‌توان در یک‌شب بازگرداند.»

به گفته وزیر خارجه آلمان این نکته هم در عرصه سیاست مصداق می‌یابد و هم در زمینه‌های اقتصادی. او ضمن اشاره به این نکته تصریح کرد: «به خاطر همین هم روند نوسازی زمان بیشتری از آنچه خواهد برد که ایرانیان به آن امید داشتند.»