سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گذرگاه

مردی که برای راضی کردن همه وزارتش را از دست داد

با تغییر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، سست بودن پایه‌های این کرسی در طول عمر این وزارتخانه بیش از پیش شد اما آقای وزیر چگونه هزار و چند روز در وزارت فرهنگ و ارشاد ساکن بود و چرا در پایان این دوران مخالفان و موافقان دولت در مقام منتقد جنتی ظهور و بروز داشتند؟
 
به گزارش «تابناک»؛ «با توجه به ماهیت فرهنگ و هنر و اختلاف نظر عمیق شخصیت‌های فرهیخته در زمینه مسائل فرهنگی و هنری از یک سو و تلاش مخالفان و بداندیشان برای عقیم ساختن هرگونه حرکت مثبت فرهنگی این وزارت از آغاز کار تاکنون بیش از سایر دستگاه های اجرایی مورد هجوم بوده و عموم فعالیت های آن در فضای آلوده به دروغ پراکنی، افترا و اتهامات ناروا مورد تخریب قرار گرفته است.» این مهم ترین فراز از متن استعفای علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 

محورهای فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سایر وزارتخانه‌ها با جریان‌های فکری و اعتقادی ارتباط بیشتری دارد؛ فعالیت‌هایی که جنتی به درستی اشاره کرد با اختلاف نظر عمیق شخصیت‌های فرهیخته همراه بوده و در واقع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قربانی این گسست عمیق شد. شکاف میان مطالبات گروه‌های مختلف از این مجموعه علاوه بر آنکه بسیار رادیکال و به زعم هر گروه غیرقابل تسامح است، از توان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خارج شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بر روی کاغذ اختیارات وسیعی دارد، در عمل قدرت چندانی ندارد.
 
این فقدان قدرت حاکمیتی فرهنگی غیرقابل خدشه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه بودجه تبلور بیشتری می‌یابد و با اختصاص کمتر از 20 درصد آنچه تحت عنوان اعتبارات فرهنگی در بودجه سالیانه گنجانده می‌شود، هیچ طرح بزرگ و بلندهمت فرهنگی در این مجموعه قابل طرح‌ریزی و پیاده سازی نیست. در عین حال قریب به اتفاق نقدهای فرهنگی در تمامی دولت‌های پس از انقلاب، متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و آن‌گونه که شواهد نشان می‌دهد، در دولت‌های بعدی، این وضعیت پیچیده‌تر خواهد شد.
 

در چنین بستری دو راه پیش روی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم قرار داشت؛ نخست اینکه در سمت یکی از دو گروه اصلی در اطراف دعوا بر سر حوزه‌های مختلف فرهنگ کشور قرار گیرد و دوم آنکه تلاش کند آشتی میان این گروه‌ها برقرار کند و با اقتدار تصمیماتی که تشخیص می‌دهد، بدون توجه به فشارهای بسیار جدی دو گروه پیش ببرد. جنتی به واسطه پایگاه فرهنگی و اجتماعی دولت نمی‌توانست از یک گروه جدا شود و به واسطه قدرت نفوذ گروه مقابل، برابر این گروه نیز بایستد؛ بنابراین روش نخست بی‌نتیجه بود.
 
مردی که برای راضی کردن همه، وزارتش را از دست داد! 
روش دوم که جنتی یک سطح بالاتر از تنازعات قرار گیرد، در نهایت تصمیم خود را با اقتدار اجرا کند و در عین حال، برای کاهش شکاف‌های میان گروه‌های مختلف کوشش کند نیز چندان منطقی و قابلیت اجرایی نداشت؛ چرا که نیاز به اقتدار سازمان در حوزه فرهنگ بود که اگر چنین اقتداری وجود داشت، وضعیت فرهنگ این گونه نبود؛ بنابراین، جنتی راه دوم را نیز نتوانست در دستور کار قرار دهد و در عوض کوشید بخشی از خواسته‌های گروه‌های مختلف را اجرایی کند، ولی با توجه به آنکه این خواسته‌ها با هم در تناقض بود، همدیگر را خنثی می‌کردند!

 
البته جنتی در سایر رویکردها نیز نتوانست کاری پیش ببرد؛ به عنوان نمونه، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را افزایش نداد تا با تأمین مالی پروژه‌های فرهنگی و هنری، قدری از حواشی به وجود آمده را پوشش دهد و فوکوس رسانه‌ها به سمت ایجاد نهضت تولید در این وزارتخانه سوق پیدا کند. او در چینش مدیرانش نیز اشتباهاتی داشت و بخشی از هزینه‌هایی که پرداخت، به واسطه موضع‌گیری یکی از منصوبانش بود.
 
علی جنتی، سیمای دولتمردی را به نمایش می‌گذارد که قرار بود همه را راضی کند؛ اما با رویکردی که مورد اشاره قرار گرفت، هیچ یک از طرفین در پایان هزار و اندی روز وزارتش، موافقش نبودند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه‌ای بدل شده بود که موافق و مخالف دولت مشترکاً منتقد عملکردش بودند. سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اکنون به عنوان سرپرست بر کرسی رئیس سابق تکیه زده، میراث دار چنین وضعیتی است و با توجه به رویه صالحی، بعید به نظر می‌رسد اتفاق مهمی در این حوزه به وقوع بپیوندد.
 
صالحی حتی در حوزه تحت مدیریت خودش نیز نتوانست انتظارات بسیاری از نویسندگان حامی دولت را برآورده نماید و بعید است شاهد اقدام شجاعانه در سایر حوزه‌های این وزارتخانه باشیم. در بهترین پیش بینی، این وزارتخانه در ماه‌های پیش روی، اداره خواهد شد اما با توجه به آنکه تا انتهای عمر دولت یازدهم، هشت ماه مانده و حداکثر مهلت قانونی سرپرستی شش ماه است، طبیعتاً باید گزینه رئیس جمهور برای این وزارتخانه همچون دو وزارتخانه دیگر در هفته‌ها یا ماه‌های پیش رو به مجلس معرفی شود.

علی جنتی در بخشی از استعفانامه‌اش پیش‌بینی کرده است: «همچنان‌ که انتظار می رود در چندماه آینده این گونه جوسازی ها تشدید شود.» و اگر قرار باشد چنین وضعیتی رقم بخورد، به نفع دولت است که یک وزیر تازه نفس با پشتیبانی رأی بالای نمایندگی مجلس داشته باشد. آیا دکتر حسن روحانی می‌تواند بخشی از وعده‌های اصلی‌اش را در حوزه فرهنگ را تا انتهای دولت یازدهم تحقق بخشد و با دست پر برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظاهر شود؟


ویکی لیکس:اظهارات خصوصی کلینتون درباره روحانی

اسناد تازه‌ای که از سوی ویکی لیکس فاش شده نشان می دهد که یک ماه پس از گفتگوی تلفنی اوباما و حسن روحانی رئیس جمهور ایران، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا به طور خصوصی مدعی شده است که روحانی تنها به این خاطر در انتخابات ایران به پیروزی رسیده است که رهبر ایران و سپاه پاسداران چنین اجازه‌ای را داده‌اند.
 
اسناد ویکی لیکس حاکی است که کلینتون 28 اکتبر 2013 در سخنانی در صندوق متحد یهود در شیکاگو مدعی شده است: "بر این باورم که روحانی از سوی 2 منبع مهم قدرت در ایران اجازه انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور را پیدا کرده است، رهبر و روحانیون و سپاه پاسداران... به این دلیل که تحریم‌ها تاثیر مخرب کاملی بر اقتصاد ایران داشته است."
 
وی در ادامه مدعی شده است: "فکر نمی‌کنم کسی نسبت به انگیزه‌های رهبری ایران توهم داشته باشد. چیزی که آنها واقعا می خواهند انجام دهند، دستیابی به کاهش تحریم‌ها است."
 
به نوشته بلومبرگ، اظهارات خصوصی کلینتون درباره روحانی با تلاش دولت اوباما برای به تصویر کشیدن روحانی به عنوان یک نیروی سیاسی میانه رو در برابر تندروها، در تناقض قرار دارد.
 
به عنوان مثال وزارت خزانه داری آمریکا پس از انتخاب روحانی، روند قراردادن شرکت‌های صوری ایرانی در فهرست سیاه را متوقف کرد. در سال 2015 نیز اوباما با طرح کنگره برای افزایش نظارت بر ویزای کسانی که قصد سفر به آمریکا را دارند و قبلا در ایران بوده اند، مخالفت کرد.
 
بلومبرگ معتقد است: رویکرد دولت اوباما این بود که تصور می کرد روحانی می تواند موجب تغییرات دموکراتیک در ایران شود ولی کلینتون ظاهرا دیدگاه واقع بینانه تری داشته است. کلینتون در سخنرانی شیکاگو، روحانی را به تلاش برای جلب نظر غرب متهم کرده و این طور استدلال کرده است که مذاکرات آمریکا به عنوان نشانه‌ای از حسن نیت به جامعه بین‌المللی خوب بوده ولی هرگز راهی برای نفوذ در سیاست داخلی ایران نبوده است.
 
 بلومبرگ اشاره می‌کند که اختلاف‌نظر کلینتون و اوباما در حوزه سیاست خارجی به تفاوت‌نظر آنان درباره ایران، برجام و روحانی محدود نمی‌شود بلکه مسائل دیگر را نیز در بر‌می‌گیرد و در این‌باره می‌نویسد: «در اکتبر 2013 میلادی، کلینتون در سخنرانی‌ای به خط قرمز اوباما درباره استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی اشاره کرد. او به کنایه به انفعال دولت اوباما در قبال بحران سوریه اشاره کرد و گفت که نباید اعتبار و سرمایه رهبری امریکا را هدر داد و باید مراقب استراتژی و اظهارنظرها بود تا پیام اشتباهی به دیگران ارسال نشود». 

َُِّائمه جمعه زحمت روانپزشکان را زیاد نکتتد

وزیر بهداشت گفت:‌ خودشیفتگی مسئولان کار دست مردم می‌دهد در کشور ما هر کسی اظهار نظری دارد مثلاً‌ یکی سردار عَلَم بوده نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مسئولان را زیر سؤال می‌برد؛ دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد.
 
به‌گزارش خبرگزاری فارس، سیدحسن هاشمی در سی و سومین کنگره انجمن علمی روانپزشکی ایران اظهار داشت: سلامت جسمی، اجتماعی و معنوی و همچنین سلامت روان بسیار حائز اهمیت است که گاهی موضوعات بین ‌رشته‌ای مرتبط با این موضوعات مغفول می‌ماند و زمانی می‌توانیم موفق شویم که همه این حوزه‌ها را به صورت جامع با هم ببینیم.
 
وی به موضوع بحث زیستی و اجتماعی در حوزه سلامت روان اشاره کرد و گفت: فهرست حوزه‌های اجتماعی که مربوط به زیست مردم است، طولانی بوده و در سلامت مردم اثرگذار است. از جمله این موضوعات رضایت از زندگی زناشویی است که توجه به آن اهمیت دارد ولی گاهی به دلیل مسائل فرهنگی این حوزه‌ها را کتمان می‌کنیم.
 
وزیر بهداشت گفت:‌یکی از وظایف حکومت افزایش تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث زندگی اجتماعی و روزمره است و این مسئله خیلی مهم بوده که دولت به موضوع تاب‌آوری توجه داشته باشد.
 
هاشمی با بیان اینکه شکستگی در نسل‌های جدید بیشتر از قدیم شده است، گفت: این موضوع سبب شده افراد جامعه مسائلشان را به صورت پیچیده‌تری حل کنند، همچنین برای کاهش بار بیماری‌ها باید به بحث سلامت روان در کشور توجه داشته باشیم.
 
وی اضافه کرد: بر اساس آماری که داریم نشان می‌دهد تاب‌آوری در جامعه به تدریج کاهش یافته است و یکی از مشکلات ما و سیاست‌مداران برای ادراه جامعه همین مسئله است. 
 
وی خطاب به روانپزشکان حاضر در جلسه گفت: انجمن علمی شما مسئولیت سنگینی بر عهده دارد چرا که شما مواجه به سوء رفتار دیگران هستید و باید نسبت به درمان آن اقدام کرد.
 
وزیر بهداشت اضافه کرد: بر اساس آمارهایی که موجود است 25 تا 26 درصد افراد جامعه اختلال رفتاری دارند واین مسئله نسبت به گذشته بیشتر شده است البته این موضوع نسبت به آمارهای جهانی نگران‌کننده نیست ولی از آنجای یکه کشور ما یک کشور اسلامی و دینی بوده حتی این میزان آمار قابل قبول نیست.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: بخش از افرادی که اختلال روانپزشکی دارند مربوط به تصمیم‌گیرندگان کشور هستند و در جلسه هیأت وزیران بنده آمار اختلالات خلقی را در حضور آقای رئیس جمهور اعلام کردند و ایشان گفتند در این هیأت هم جمعی دچار این مشکل هستند.
 
هاشمی گفت: اگر تصمیم‌گیرنده دچار اختلال شود بسیار بدتر است و خدا نکند که در کشور رئیس جمهور، وزیر، وکیل و یا هر مدیری دچار اختلالات روانپزشکی یا خلقی شود.
 
وی با تأکید بر اینکه مشکل جدی امروز ما در کشور خودشیفتگی است و این مسئله در همه رده‌ها وجود دارد، گفت: زمانی که خودشیفتگی به مسئولین کشور ختم شود وضعیت بدتر است چرا که این مسئله عدم آرامش و اضطراب و افسردگی به همراه دارد.
 
وزیر بهداشت گفت: خدا پدر آقای روحانی را بیامرزد که زمانی که مردم به آن رأی دادند آرامش در کشور برقرار شد و امروز دارای آرامش نسبی هستیم. همچنین امیدواریم آرامشی که اکنون وجود دارد آرامش قبل طوفان انتخابات نباشد و دوستان مسائل را رعایت کنند. 
 
هاشمی تصریح کرد: خودشیفتگی مسئولان کار دست مردم می‌دهد در کشور ما هر کسی اظهار نظری دارد مثلاً‌ یکی سردار علم بوده، نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مسئولان را زیر سؤال می‌برد دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد. 
 
وی افزود: افرادی هم نیز بدون اطلاع در مورد تراریخته‌ها صحبت می‌کنند و این مسئله آرامش مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد البته این مسائل شایعاتی بوده که عمدتاً به غرض آلوده است. 
 
وزیر بهداشت گفت: برای کاهش اختلالات روانپزشکی در وزارت بهداشت کارهایی انجام شده ولی کافی نیست. بیماران اعصاب و روان مظلوم‌ترین بیماران هستند و جماعتی بوده که در دریافت خدمات مظلوم واقع می‌شوند در حالی که باید در رأس باشند.
 
وی بر لزوم حمایت بیمه‌ها از بیماران اعصاب و روان تأکید کرد و گفت:‌ بخشی از جرم و جنایت‌ها ناشی از عدم توجه به موضوع سلامت اعصاب و روان است. زمانی که به این موضوع توجه نشود هزینه‌های زیادی برای کشور به همراه دارد. 
 
هاشمی خطاب به حاضران در جلسه گفت:‌ مسائل صنفی خودتان را به نحوی حل کنید که به نفع مردم و جامعه باشد در مورد روانشناسان بالینی نظرم نیز همین طور است و معتقدم این افراد باید به دوره‌های مادر برگردند. چرا که بالین هر جا که با مردم در ارتباط است باید در حوزه سلامت باشد و این یک قانون است و همه باید تابع قانون باشند.
 
وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: امیدوارم سیاست‌گذاران، دولت، مجلس، خطبا، ائمه جمعه و هر کسی که در کشور تریبونی دارد زحمات شما روانپزشکان را زیاد نکند و اعصاب مردم را تحت تأثیر قرار ندهد،‌ تهمت نزنند، اضطراب را تحمیل نکنند و اگر آبی برای شما  نمی آورند کوزه را هم نشکنند تا شاهد کاهش اختلالات روانپزشکی باشیم.

 

 
 

اعلام دلایل فرو نشست زمین در تهران

رئیس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران دلایل فرونشست زمین در تهران را تشریح کرد.
 
به گزارش فارس محمدرضا  معماریان به مطالعات صورت گرفته در خصوص خطوط 6 و 7 مترو گفت: باید یادآوری کرد که این مطالعات طبق مقررات و ضوابط مهندسی متداول در جامعه مهندسی کشور و با حساسیت های مضاعف کار در محیط شهری انجام و به تأیید مراجع ذی ربط رسیده است.
 
وی ادامه داد: مطالعات و آغاز عملیات اجرایی این خطوط نیز در دوران مدیریت قبلی مترو انجام شده و به طور اصولی انجام کارهای زیرزمینی بدون وجود مشاوران باتجربه و طی مراحل شناسایی ژئوتکنیکی و ژئوفیزیکی مسیر قابل انجام نیست.
 
معماریان افزود:همانگونه که می‌دانیم ساختار طبیعی لایه‌های خاک بستر شهر تهران علاوه بر دارا بودن شیب طبیعی و قابل توجه از شمال به جنوب ، از تنوع لایه‌ها و لیتولوژی متفاوتی برخوردار است، به عبارت دیگر به مرور زمان بر اثر فرسایش کوهپایه‌ در ارتفاعات ، بستر خاکی شهر شکل گرفته است .
 
به گفته وی، این بستر از شمال به جنوب به تدریج از سنگ و مصالح درشت دانه به مصالح ریز دانه تغییر می‌کند ، بطوریکه در مناطق جنوبی ، لایه قابل توجهی از خاک مجاور سطح کاملاً ریزدانه رسی  ( حساس به رطوبت ) تشکیل شده است . به همین دلیل خاک بستر شهر تهران دارای تنوع بسیار زیاد و پیچیدگی‌های خاص عملکردی به لحاظ تفاوت رفتار خاک‌های درشت‌دانه و ریزدانه و تناوب این لایه‌ها در هر نقطه است.
 
رئیس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران بیان کرد: نکته مهم و قابل توجه ، تغییرات رطوبت به دلیل نشت ناشی از دفع غیراصولی چا‌ه‌های جذبی فاضلاب و فرسودگی شبکه انتقال آب شهری است که باعث آب شستگی لایه های خاک می شود.
 
معماریان ادامه داد: به این ترتیب که در اثر نفوذ ناشی از نشت آب های فوق ، دانه های ریزتر خاک از اسکلت خاک شسته شده و به سمت فضاهای خالی ، اعم از قنوات متروکه ، حفره های طبیعی واقع در بستر خاک و فضاهای بین لایه ای و نیز انباره چاه‌های جذبی بیشمار حفر شده در سطح شهر تهران حرکت می کند.
 
به گفته رئیس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران، این امر سبب سست شدن اسکلت خاک و متخلل شدن بستر خاکی می‌شود. به این ترتیب فشار ناشی از تجمع آب در تراز فوقانی خاک و افزایش این فشار بدلیل نشت یا ترکیدگی انشعابات آبرسانی ، عامل مهم و اساسی در فرونشست‌های سریع می‌شود .
 
وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های زیرزمینی در تمامی دنیا دارای مخاطرات خاص خود بوده ، که شهرداری تهران نیز با تمهیدات لازم از جمله استفاده از تکنیک های متعدد نگهداری خاک دیواره تونل ، با نیروی ناشی از حرکت خاک روباره مقابله کرده است. این اقدامات هزینه‌های مضاعفی را در اجرای تونل ها تحمیل کرده است.
 
رئیس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران ادامه داد: همچنین اقدامات وسیعی بمنظور آب‌بندی سازه‌ی تونل ها صورت پذیرفته است . با این حال نمی توان تجمع آب ناشی از ترکیدگی شبکه آب را در تمام نقاط مسیر تونل در زمان حفاری تا قبل از اتمام کار دقیقاً تعیین کرد ، که این امر طبعاً در پاره ای موارد ، فرو ریزش و نشست ناگهانی در سطح معابر را موجب شده است.
 
معماریان تاکید کرد: بنابراین در شرایط فعلی که احداث و توسعه خطوط مترو راهی اجتناب‌ناپذیر برای کاهش اثرات ترافیکی شهر و آلودگی هوا است ،  شایسته است سایر دستگاه‌های خدماتی نیز با نگاه ملی نسبت به تسریع در احداث شبکه فاضلاب وهمچنین ترمیم اصولی و یا تعویض شبکه انتقال و آبرسانی ، برای جلوگیری از نشت حجم بالای آب در لایه های خاک زیر معابر اقدام کنند.

 

 
 

چرا نوت 7 سامسونگ آتش میگیرد؟

پس از شکست سامسونگ از رقیب آمریکایی خود در پی نقص فنی در سری گلکسی نوت 7 ، اکنون این سوال به ذهن می‌رسد که علت آتش گرفتن گوشی‌های سامسونگ در چیست.
 
 
به گزارش ایسنا، رویترز درباره شکست سامسونگ در تولید نوت 7 را به نقل از کازمین لاسلو، متخصص الکتروشیمی از موسسه پژوهشی لوکس ریسرچ اینگونه اعلام کرد: سالهاست که شرکت سامسونگ در تولید باتری و لوازم الکترونیک پیشتاز است، اما آتش گرفتن 35 گوشی از سری جدید سامسونگ قطعا محوریت در بازار را از این شرکت ربوده و تولیدات سامسونگ را به حاشیه رانده است.
 
 

وی در ادامه افزود: پس از شکست سامسونگ و اعلام فراخوان بیش از 2.5 میلیون نوت 7 فروخته شده، شرکت‌های هوایی نیز استفاده از گوشی جدید سامسونگ در پرواز را ممنوع اعلام کردند.

با توجه به اینکه تاکنون مسئولان سامسونگ هیچ اعلام نظری در مورد علت آتش‌سوزی نوت 7 اعلام نکردند، بنابراین طبیعی است که شرکت‌های تحقیقاتی برای یافتن علت این موضوع وارد عرصه شوند.
 
 
محققان شرکت تحقیقاتی لوکس ریسرچ با بررسی دقیق و جزئی عوامل آتش‌سوزی در سامسونگ نوت 7 دریافتند که مشکل اصلی مربوط به باتری گوشی است. در واقع باتری گوشی طوری طراحی شده است که به طور ناخواسته باعث ایجاد اتصال بین قطب مثبت و منفی شده و در نهایت باعث آتش‌ گرفتن گوشی می‌شود.
 
 
با توجه به اینکه شرکت سامسونگ SDI تولید کننده اصلی باتری گلکسی نوت 7 است، اکنون مسئولان این شرکت باید پاسخگوی این فاجعه ملی برای کره جنوبی باشند.
 
 
کازمین لاسلو معتقد است که حتی با بررسی‌های صورت گرفته احتمال اینکه یک شرکت مسئول آتش‌سوزی باشد بعید به نظر می‌رسد، چرا که شرکت دیگری نیز در تولید و تامین باتری برای شرکت سامسونگ همکاری می‌کند، بنابراین احتمال اینکه دو شرکت یک مشکل مشترک داشته باشند تقریبا غیرممکن است.
 
 

اکثر کارشناسان صاحب‌نام صنایع الکترونیک معتقدند که نباید شرکت سامسونگ را مسئول اصلی این شکست اقتصادی نامید، چرا که شرکت‌های تامین‌کننده قطعات به ویژه باتری تحت قرارداد با شرکت مادر همکاری می‌کنند، پس خطا در هریک از شرکت‌های تابعه باعث شکست در محصول نهایی می‌شود.