سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گذرگاه

چرا شهروندان ایرانی از حقوقشان دفاع نمی کنند؟

کنسرت اخیری که با نام گروه «جیپسی کینگز» در ایران برگزار شد، حواشی فراوانی داشت؛ اما مهم‌‍‌ترین این حواشی، عدم اعتراض عمومی نسبت به تقلب رخ داده است و متأسفانه هیچ احساس جدی برای مطالبه حقوق بدیهی نزد شهروندان وجود ندارد؛ مطالبه‌ای که لزوماً برای دریافت غرامت نیست، بلکه در اولویت نخست، دفاع از حقوق هر شهروند است.
 
به گزارش «تابناک»، کنسرت گروه اسپانیایی «جیپسی کینگز»، به تازگی در سه سانس و با استقبال علاقه‌مندان این گروه در تالار وحدت برگزار شد، ولی تنها چهره سرشناس این گروه ـ که در این کنسرت حضور داشت ـ «پاول ریس»، نوازنده سرشناس گیتار بود که ظاهراً دیگر عضو این گروه نیست و به همین دلیل، حضورش در این کنسرت اما و اگرها را درباره اصالت کنسرت افزایش داده بود و منجر به پیگیری‌های بعدی شد.
 
درج نشدن عنوان این کنسرت در وب‌سایت رسمی گروه مشهور «جیپسی کینگز» نیز باعث شد تردیدی درباره عدم اصالت کنسرت باقی نماند و در نهایت این گروه در پاسخ استعلام شرق، اعلام کرد: «کنسرتی که اعلام شده است، نشان می دهد که مربوط به پل ریس، یکی از قدیمی ترین برادران و از خانواده ریس است. او عضو سابق جیپسی کینگز است، ولی الان دیگر با ما همکاری نمی کند.»
 
بنابراین، کنسرت مذکور ارتباطی با «جیپسی کینگز» ندارد و علت عدم حضور چهره‌های اصلی «جیپسی کینگز» در ایران نظیر تونینو بالیاردو در تهران مشخص شد؛ اما در مقابل پس از چند روز کشمکش رسانه‌ای، در این زمینه سکوت در پیش گرفته شد و کلاهی که بر سر مردم رفت، به فراموشی سپرده شد.
 
چرا شهروندان ایرانی از حقوق‌شان دفاع نمی‌کنند؟! 
در این زمینه، چند موضوع جای تأمل دارد؛ نخست اینکه «جیپسی کینگز» و موسیقی که این گروه ارائه می‌کند، چه نسبتی با مأموریت تالار وحدت دارد؟ مگر قرار نیست این مجموعه به تقویت موسیقی کلاسیک و سنتی ایران بپردازد و این موضوع در اولویت این تالار باشد؟ چگونه برخی اساتید سرشناس موسیقی کشورمان، نمی‌توانند از یک سانس تالار وحدت برای اجرای کنسرت استفاده کنند اما گروهی اسپانیایی می‌توانند؟!
 
استاد محمد موسوی، نوازنده برجسته نی در ایران اخیراً در گفت و گویی در این ارتباط به صراحت گفته بود: «هر وقت ما می‌خواستیم در تالار وحدت کنسرت بدهیم، می‌گفتند تالار وحدت را اجاره دادیم و وقت پر است و... اما امروز شاهد هستیم که در تالار وحدت سانس‌های پر شمار به موسیقی پاپ اختصاص می‌یابد. این تالار وحدت سمبل است برای اساتید و آدم هایی که مهم اند و به نوعی آبروی مملکت است؛ اما این سالن را هم با بهره‌برداری‌های غیر استاندارد خراب کردند...».
 
در واقع برگزاری اصل کنسرت قابل پذیرش است، ولی در سایر سالن‌ها و آن هم با عنوان واقعی و نه عنوان جعلی «جیپسی کینگز». مردم برای تماشای کنسرت گروه واقعی «جیپسی کینگز» بلیت خریده‌اند؛ اما در نهایت با یک گروه جعلی مواجه می‌شوند و در نهایت به واسطه رقمی که پرداخت کرده‌اند، تا پایان می‌نشینند و از تنها انتخاب‌شان استفاده می‌کنند!
 
در اینجا نقش معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که مجوز کنسرت‌ها را صادر و حتی درباره مکان برگزاری‌اش تصمیم‌گیری می‌کند، چیست؟ آیا این معاونت خسارت آنهایی را که از این کلاهبرداری ناراضی باشند، پرداخت و عذرخواهی می‌کند؟ ظاهراً قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و سیاست سکوت و گذر زمان به قصد فراموشی در پیش گرفته شده که به نوعی سرپوش گذاشتن بر یک کلاهبرداری است.
 
متأسفانه روندهای قانونی مشخصی نیز طراحی نشده تا یک شهروند بتواند در مواجهه با چنین کلاهبرداری‌هایی، پیگیری حقوقی داشته باشد و در نهایت همچون دیگر کشورها غرامت قابل توجهی دریافت کند. به دلیل همین سازوکارهای پیچیده قانونی، پس از این وقایع معمولاً هیچ شکایتی از صاحبان این کسب و کارهای آلوده توسط شهروندان ایرانی نمی‌شود و عملاً آنهایی که کلاه مردم را برداشته‌اند، با خیال راحت در امان خواهند بود!

محور ایران -روسیه -ترکیه شکل نخواهد گرفت

 دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه، در گفت و گویی اختصاصی به پرسش های مطرح در زمینه روندهای جدید در روابط روسیه و ترکیه و پیامدهای منطقه ای آن پاسخ داد. 

دکتر برزگر در پاسخ به پرسش «تابناک» درباره علل و عوامل چرخش اخیر در سیاست خارجی، موضوع تقابل ترکیه با روسیه در بحران سوریه را که در نتیجه سرنگونی جت روسی اتفاق افتاد، به عنوان نخستین عامل مورد اشاره قرار می دهد. به عقیده وی، این تحول نه تنها ترکیه را در میدان جنگ سوریه عملاً به مواضع انفعالی کشاند، بلکه تحریم اقتصادی ترکیه توسط روسیه هم بر رشد اقتصادی این کشور تأثیر منفی گذاشت. وقوع کودتای اخیر و پیامدهای آن، به ویژه حمایت ایران و روسیه از دولت آنکارا، دلیل دیگر این موضوع است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه بهبود روابط ترکیه با روسیه تا چه حد می تواند بر حل و فصل بحران سوریه تأثیرگذار باشد، گفت: «بهبود به معنای واقعی کلمه در روابط روسیه و ترکیه خود مستلزم خروج از اصرار فعلی دولت ترکیه از کناره گیری بشار اسد از قدرت است. البته دولت اردوغان همچنان تأکید می کند که خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت است، اما به نظرم این موضع در ماه های آتی بناچار تعدیل می شود». 

وی همچنین اشاره کرد که این بحث در درون حاکمیت ترکیه هم اکنون باز شده که با این چرخش، حتی منافع ملی ترکیه، به خصوص در مورد مسأله کردهای سوریه بهتر تأمین می شود. واقعیت این است که روس ها از ابزار کردی در جهت فشار به دولت اردوغان به خوبی بهره برده و از این طریق موضوع کردی را با تمامی حساسیت های تاریخی آن  به سیاست داخلی ترکیه و از آن طریق به مهمترین عامل تأثیرگذار بر سیاست ترکیه در سوریه تبدیل کرده اند. 

دکتر برزگر درباره این موضوع که آیا بهبود روابط مسکو ـ آنکارا و همزمان، گرم تر شدن روابط ترکیه با ایران، می تواند به شکل گیری محور تهران- مسکو- آنکارا در منطقه منجر شود یا خیر، اظهار داشت: «به نظرم چنین محوری شکل نمی گیرد، چون منطق استراتژیک ندارد. هر سه کشور اهداف و دیدگاه های متفاوتی نسبت به مسائل منطقه و اهداف سیاست خارجی دارند». 

وی افزود: «نخست اینکه روس ها می خواهند با همه کشورهای منطقه رابطه داشته باشند و از این طریق منافع خود را حفظ کنند. الان هم با عربستان و اسرائیل یعنی دو رقیب ایران روابط نزدیک دارند... دوم، ایران یاد گرفته که خود را وارد ائتلاف های منطقه ای با دولت ها نکند، چون منجر به واکنش سایر دولت ها و شکل گیری ائتلاف های رقیب می شود... سوم، خود ترکیه به رغم تمامی فراز و نشیب های سیاست خارجی یک کشور عضو ناتو است». 

در نهایت، دکتر برزگر در پاسخ به اینکه مسأله احتمال همکاری نظامی روسیه و آمریکا در جنگ با داعش و سایر تروریست ها در حلب تا چه حد می تواند در مذاکرات آینده صلح سوریه مؤثر باشد، گفت: «به نظرم راه حل بحران سوریه در همکاری چندجانبه با حضور همه دولت های درگیر و به خصوص ایران است؛ نه همکاری های دوجانبه روسیه و آمریکا که منجر به بدبینی بازیگرانی مثل ایران می شود و در نتیجه، اجماع سیاسی لازم را برای ورود به راه حل سیاسی از بین می برد. البته تجربه نشان می دهد که همکاری روسیه و آمریکا در میدان جنگ چندان هم دوام نمی آورد». 

وی اشاره کرد که اکنون روسیه بر سرکوب و بمباران همه گروه های تروریستی تأکید دارد، ولی آمریکا صرفا بر داعش و القاعده. اینجاست که چگونگی عملیات مشترک نظامی روسیه و آمریکا چالش هایی را در پی می آورد. چنین عملیاتی منجر به تسریع در راه حل سیاسی نمی شود و تنها شکاف های موجود بین گروه های معرض و سیاسی سوریه را بیشتر می کند.

منبع:تابناک


ادعای دیدار محرمانه در منزل روحانی!

آیا اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده با آقای روحانی گفت‌وگو و رایزنی کرده اند؟رئیس ستاد انتخاباتی آقای روحانی در سال96 چه کسی است؟جزئیات دیدار اخیر یکی از بزرگان جریان اصلاحات با آقای روحانی در منزل ایشان چیست؟چرا دیدگاه‌های متنوعی درباره حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در انتخابات آینده در فضای سیاسی کشور مطرح می‌شود؟
 
برای پاسخ به این سوالات، «آرمان» با دکتر عبدا... ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان گفت‌وگو کرده است. دکتر ناصری در این گفت‌وگو از دیدار یکی از بزرگان اصلاحات با آقای روحانی در منزل ایشان پرده برمی‌دارد و جزئیات آخرین تماس‌های اصلاح‌طلبان با آقای روحانی را بازگو می‌کند. در ادامه گفت‌وگوی «آرمان» را با عبدا... ناصری می‌خوانید:
 
حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در انتخابات96 به صورت قاطع و همه‌جانبه خواهد بود یا مشروط؟
 
دیدگاه‌های متنوعی که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب در این زمینه مطرح می‌کنند باعث شده که برخی ابهامات درباره این مساله در بین افکار عمومی به وجود بیاید. به همین دلیل بنده باید چند نکته را روشن کنم. نخست اینکه رئیس دولت اصلاحات به هیچ عنوان سخنگو ندارد و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند از طرف رئیس دولت اصلاحات موضع‌گیری می‌کند. این مساله درباره نزدیکان ایشان نیز صادق است. رئیس دولت اصلاحات با وجود درخواست برخی از اصلاح‌طلبان با به کار‌گیری سخنگو برای اعلام مواضع خود مخالفات کردند و این مساله همچنان نیز پا برجاست و ادامه دارد. نکته دوم اینکه در شرایط کنونی یک اتفاق نظر مثبت در زمینه مدیریت کشور در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد و هیچ گونه اختلاف نظر جدی در این زمینه به چشم نمی‌خورد. با این وجود تنوع دیدگاه‌ها و سلایق باعث شده که نظرات شخصیت‌های اصلاح‌طلب دامنه گسترده‌ای را در بربگیرد و در برخی مواقع با هم همپوشانی نداشته باشد. نکته دیگر اینکه در شرایط کنونی جمع‌بندی کلی اصلاح‌طلبان عبور و گذر از آقای روحانی نیست و چنین رویکردی در دستور کار قرار نگرفته است. با این وجود اصلاح‌طلبان در حال تشکیل سازوکاری هستند که بتوانند برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کند. این سازوکار چیزی شبیه شورای عالی ائتلاف در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. اصلاح‌طلبان قصد دارند سازو کار گذشته را با اندکی اصلاح به سازو کار جدیدی تبدیل کنند که بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیرگذار باشد.
 
ترکیب اعضای شورای سیاست‌گذاری تغییر می‌کند؟
 
بله؛ به احتمال زیاد ترکیب این شورا تغییر خواهد کرد. به هر حال برخی از اعضای سابق وارد مجلس شورای اسلامی شده‌اند و فرصت کافی برای حضور در شورای سیاست‌گذاری را نخواهند داشت. به همین دلیل به دنبال این مساله هستیم که افراد جدیدی را به ترکیب شورا اضافه کنیم.
 
اصولگرایان به شکل‌های مختلف به حسن روحانی چراغ سبز نشان می‌دهند. اگر آقای روحانی به سمت اصولگرایان گرایش پیدا کند واکنش اصلاح‌طلبان چه خواهد بود؟
 
آقای روحانی چرخش به راست نخواهند کرد. رویکرد کنونی به دلیل فرصت طلبی اصولگرایان و انفعال مقطعی آقای روحانی است و نمی‌توان آن را گرایش آقای روحانی به سمت جناح راست تعبیر کرد. آقای روحانی همچنان که از بیان برخی مسائل مشکلات به وجود آمده در مسیر حرکت دولت پرهیز می‌کند، هنوز تصمیم خود را برای گرایش به سمت راست اعلام نکرده است. با این وجود اگر به فرض آقای روحانی نسبت به جریان اصولگرا تمایل نشان داد شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات درباره آینده رابطه اصلاح‌طلبان و آقای روحانی تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد. در شرایط کنونی آقای روحانی در شرایط بسیار سختی قرار گرفته و به همین دلیل نیز تا حدودی دچار انفعال شده‌اند. آقای روحانی علاقه زیادی دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده کاندیدای مورد وفاق هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا قرار بگیرد و رای بیشتری نسبت به سال92 به دست بیاورد. نکته مهم در این زمینه اینکه جریان اصلاحات به جز آقای روحانی گزینه دیگری را نیز برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 درنظر گرفته و به تمامی جوانب قضیه فکر کرده است. اصلاح‌طلبان با رصد شرایط کشور در آستانه انتخابات برای هر اتفاق احتمالی برنامه خواهند داشت و با دست پر در انتخابات حاضر خواهند شد. نکته دیگر اینکه اصولگرایان نیز علاقه ندارند از آقای روحانی به عنوان عضو باسابقه جریان اصولگرایی عبور کنند. آقای روحانی باید این نکته را در نظر بگیرد که سازمان رای یک رئیس‌جمهور در ایران رنگارنگ و متنوع است. از سوی دیگر انتخاب برخی از مدیران استانی در مناطق مختلف کشور سبب گلایه‌ها و دلخوری‌هایی از دست آقای روحانی شده و نیروهای بومی اصلاح‌طلب از وضعیت موجود رضایت ندارند. همه این عوامل باعث شده که سازمان رای آقای روحانی در سال96 به خطر بیفتد. به همین دلیل آقای روحانی بیش از آنکه نگران حمایت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باشد باید نگران از دست دادن سازمان رای خود باشد. این در حالی است که اصولگرایان با چالش احتمالی حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آینده مواجه هستند. در صورتی که احمدی‌نژاد وارد انتخابات شود با چالش تایید صلاحیت مواجه خواهد بود و به احتمال زیاد توسط شورای نگهبان ردصلاحیت خواهد شد. با این وجود حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات دارای دو جنبه قابل تامل است؛ از یک سو برخی از نهادها نسبت به حضور احمدی‌نژاد علاقه نشان می‌دهند و قصد دارند احمدی‌نژاد را به یک«لولو» برای ترساندن آقای روحانی تبدیل کنند. از سوی دیگر احمدی‌نژاد بیش از آنکه علاقه به حضور در پاستور داشته باشد تمایل دارد در پهنه تاریخ ایران برای خود نامی دست و پا کند و به یکی از چهره‌های تاثیرگذار تاریخ معاصر ایران تبدیل شود. به همین دلیل فعالیت‌های خود را از سر گرفته و تلاش می‌کند دوباره خود را به قدرت نزدیک کند.
 
چرا آقای روحانی در سه سال گذشته از بیان صریح رابطه با اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترین جریان حامی خود پرهیز کرده است؟
 
مختصات فکری و سیاسی آقای روحانی همین است. ایشان همواره قصد دارد خود را به صورت مستقل از جریان‌های سیاسی نشان دهد. با این وجود همه مردم به این نکته آگاهی دارند که پایگاه رای آقای روحانی از اصلاح‌طلبان تشکیل شده و قاطبه اصلی این جریان در سال96 حامی آقای روحانی در انتخابات خواهد بود. از سوی دیگر آقای روحانی از نظر هویت تاریخی به جریان اصلاحات تعلق ندارد. همچنان که از نظر دیدگاه، مشی وتفکر به جریان اصولگرا تعلق ندارد. در نتیجه ایشان حالتی شبیه به آیت‌ا... هاشمی دارند که به صورت فراجناحی و فراحزبی در فضای سیاسی ایران زیست می‌کنند. پس از انتخابات ریاست جمهوی سال 92 چهار نفر از بزرگان کشور یعنی آیت‌ا... هاشمی، رئیس دولت اصلاحات، آقای ناطق نوری و سید حسن خمینی درباره انتخاب برخی وزرا در جهت توسعه سیاسی جلسه برگزار می‌کنند و قرار می‌شود گزینه‌ای که این جمع معرفی می‌کند به عنوان وزیر انتخاب شود. با این وجود آقای روحانی به دلیل روحیه مستقلی که دارند در روز تحلیف شخص دیگری را به جای ایشان معرفی می‌کند. ممکن است حضور مستقل آقای روحانی در فضای سیاسی کشور به ویژه پس از اینکه با حمایت اصلاح‌طلبان به ریاست‌جمهوری رسیده به مذاق برخی از اصلاح‌طلبان خوش نیاید. با این وجود قاطبه اصلی جریان اصلاحات شرایط حساس کشور را در نظر می‌گیرند و براساس آن تصمیم‌گیری می‌کنند.
 
در سه سال گذشته اصلاح‌طلبان در بیرون از دولت وظیفه صیانت از دولت در مقابل مخالفان را برعهده داشتند و به نوعی قوه عاقله دولت در افکار عمومی به شمار می‌رفتند. ادامه این رویکرد چه فرصت‌ها و چالش‌هایی را پیش روی حسن روحانی قرار می‌دهد؟
 
حمایت اصلاح‌طلبان در دولت اول آقای روحانی بیشتر معطوف به مساله برجام و پرونده هسته‌ای بود. بدون شک توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی مهم‌ترین دستاورد دولت آقای روحانی بود. توافق هسته‌ای به انزوای هشت ساله ایران در مجامع بین‌المللی پایان داد و اقتصاد ایران را از حالت بحران خارج کرد. اگر آقای روحانی به مناقشه هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی پایان نمی‌داد کشور با مخاطرات بزرگی مواجه می‌شد که بسیاری از دستاوردهای انقلاب را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. با این وجود ناکارآمدی برخی اعضای کابینه و همچنین مدیران استانی برای اصلاح‌طلبان و همچنین خود آقای روحانی مسجل شده است. آقای روحانی به دنبال یک فرصت مناسب است تا برخی اعضای ناکارآمد خود را تغییر بدهد. با این وجود به نظر می‌رسد آقای روحانی قصد دارد هزینه تغییر کابینه را به گردن مجلس بیاندازد. به همین دلیل نیز فراکسیون امید خیلی زود پای خود را از موضوع استیضاح وزیر کار کنار کشید و به طور قطعی این اتفاق درباره وزیر آموزش و پرورش نیز خواهد افتاد. به صورت کلی در شرایط کنونی تصمیم اصلاح‌طلبان این است که فراکسیون امید در استیضاح هیچ کدام از وزرای کابینه در مجلس مشارکت نداشته باشند. به نظر من آقای روحانی شخصا باید مسئولیت تغییر کابینه را برعهده بگیرد و اجازه ندهد مجلس و اصلاح‌طلبان این هزینه را پرداخت کنند.
 
آیا درماه‌های اخیر جریان اصلاحات با آقای روحانی در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 گفت‌وگو و رایزنی کرده است؟
 
برخی جلسات بین اصلاح‌طلبان با نزدیکان آقای روحانی در دولت صورت گرفته و از سوی دیگر برخی از بزرگان جریان اصلاحات به صورت مستقیم با آقای روحانی صحبت کرده‌اند. از گوشه و کنار خبر می‌رسد که آقای روحانی قصد دارد آقای محمدعلی نجفی که یک چهره اصیل اصلاح‌طلب است را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود معرفی کند. به نظر من این یک انتخاب صحیح و حساب شده است که می‌تواند رابطه جریان اصلاحات با آقای روحانی و جریان حامی ایشان را تعمیق و گسترش دهد. از سوی دیگر برخی از بزرگان جریان اصلاحات در دیدارهای مستقیم با آقای روحانی هشدارها و نگرانی‌های خود را نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 به آقای روحانی اعلام کرده‌اند. به عنوان نمونه یکی از بزرگان جریان اصلاحات به صراحت به آقای روحانی عنوان کرده که اگر همین مسیر خود را در آینده نیز ادامه بدهد ممکن است پایگاه رای خود را از دست بدهد و سال96 در پاستور نباشد. این چهره برجسته جریان اصلاحات همچنین به آقای روحانی ضرورت تغییر در برخی نگرش‌ها و مدیریت‌های دولت را گوشزد کرده است. پس از تشکیل مجلس دهم برخی از نزدیکان آقای روحانی به ایشان فشار آورده بودند که زمینه انحلال فراکسیون امید را فراهم کنند تا یک فراکسیون بزرگ‌تر و فراگیر‌تر بین اصلاح‌طلبان و حامیان آقای روحانی شکل بگیرد. هنگامی که این خبر به جریان اصلاحات رسیده بود یکی از بزرگان جریان اصلاحات در جلسه رودررو با آقای روحانی ایشان را به‌شدت از این اقدام پرهیز داده و خطر و پیامدهای چنین کاری را با ایشان مطرح کرده بود. از سوی دیگر برخی از حامیان آقای روحانی تلاش می‌کنند به ایشان القا کنند که دارای سازمان رای مستقلی جدا از اصلاح‌طلبان است. این مساله نیز در جلسه آقای روحانی با یکی از بزرگان جریان اصلاحات مطرح شده است. در این جلسه که در منزل آقای روحانی برگزار شده به آقای روحانی در این زمینه هشدار‌های لازم داده شده که ایشان دارای سازمان رای مستقل نیست و نباید با طناب پوسیده برخی افراد به چاه برود. بدون شک سازمان رای آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده جریان اصلاحات خواهد بود و کسی نمی‌تواند این مساله را کتمان کند. اگر کسی دچار توهم شده و احساس می‌کند آقای روحانی جدا از آرای اصلاح‌طلبان می‌تواند رئیس‌جمهور شود سخت در اشتباه است و این اشتباه ممکن است به قیمت بسیار گزافی تمام شود.
 
آیا جریان اصلاحات آنتی‌تزی برای استراتژی‌های تدوین شده اصولگرایان در انتخابات آینده تدوین کرده است؟به نظر شما مهم‌ترین رقیب آقای روحانی چه کسی است؟
 
بله؛ جریان اصلاحات در حال بررسی شرایط انتخابات آینده است و برای هر اقدام اصولگرایان برنامه و استراتژی خواهد داشت. ما حتی برای بعید‌ترین وضعیت نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به تمامی جوانب قضیه فکر کرده‌ایم. با این وجود به نظر من مهم‌ترین رقیب آقای روحانی در انتخابات آینده آقای لاریجانی است که از پتانسیل همراهی قاطبه اصولگرایی و برخی از اصلاح‌طلبان برخوردار است. از سوی دیگر حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری محتمل به نظر می‌رسد. این در حالی است که به احتمال زیاد ایشان با مانع جدی شورای نگهبان مواجه خواهد شد و اجازه پیدا نخواهد کرد در رقابت‌های انتخاباتی حضور یابد.

 


از قریه ترکمانچای تا پایگاه نوژه همدان!

به گزارش انصاف نیوز، «حسین دهباشی»، مدیر پروژه ی تاریخ معاصر در یادداشتی تلگرامی نوشت:
یک: ‏حالا قانون اساسی به کنار، دوستان اگر گمان می‌کنند رفاقت با روسیه در روزمبادای جنگ با آمریکا به قدر ارزنی به دردمان می‌خورد، سخت خوش خیالند!
دو: ‏بغداد در زمان صدام، یکی از پیشرفته ترین سامانه‌های پدافند هوایی را داشت. در جنگ کویت، روس‌ها کدهایش را دو دستی تقدیم آمریکا کردند، به چندغاز!
سه: ‏و کاش یکی از هموطنان همدانی می‌نوشت. وقتی غرش جت های جنگی روسی از پایگاه شکاری شهید نوژه را در خانه ی خود می‌شنود، احساس امنیت می‌کند یا ناامنی؟
چهار: ‏بعد هم خودمانیم دیگر، که هیچ کدام از سه قوه و دیگر قوای نظامی و امنیتی و غیره ما را داخل آدم حساب نکردند در اطلاع رسانی استقرار نظامیان روس. آن وقت ‏امام مدام تذکر می‌داد که مبادا مردم اخبار ایران را از رادیو اسرائیل بشنوند، کجاست که ببیند ما خبر پایگاه همدان را از وزارت دفاع روسیه فهمیدیم؟
پنج: ‏‏ما مردمِ معمولیِ ایران از روسیه متنفریم. حتی خیلی بیشتر از آمریکا و انگلیس علیرغم همه ی بدیهایشان. قریه ی ترکمانچای از یادمان نرفته، زخم موشک‌های اسکادنیز. حضراتِ از ما بهتران نیز عنایت کنند که ‏از ترسِ مار به عقرب نباید پناه بُرد و این دلبستگی دوستانِ این وری به ارتش روسیه همان قدری بد که دلبستگی عزیزان آن وری به وفای به عهد در آمریکا.
شش: ‏‏گفتند اگر دمشق و بغداد نجنگیم، باید در تهران و مشهد بجنگیم. حکایت حالا است. وقتی موشک‌هایشان را از خزر پرتاب کردند، باید فکر همدان را می‌کردیم و ‏راستی! این پادگان ولیعصر تهران (عشرت‌آباد سابق) نیز در جنگ جهانی دوم، محل استقرار قوای اشغالگر روس بود. در ادامه اگر لازم داشتند تعارف نکنند احیانا.
هفت: این کلمات را در سالگرد 28 مرداد می‌نویسم. و یادمان باشد که در حدفاصل شکست کودتای نخست در 25 مرداد تا طنین شوم صدای میراشرافی در رادیو ایران و اعلام خبر غارت خانه ی دکتر مصدق، چه چیز باعث شد مردم و مراجعِ پایتخت پُشتِ نهضتِ ملّی نفت را خالی کنند: تظاهرات سازمان افسران حزب توده و میتینگِ طرفدارانِ روسیه در میدانِ بهارستانِ تهران.

 

 


واکنش مطهری به انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اظهارات اخیر منتشر شده آیت الله منتظری را از سر دلسوزی برای انقلاب اسلامی عنوان کرد و با بیان اینکه روشن نیست نگرانی ایشان به جا بوده یا نه خواستار ارائه توضیحاتی از سوی رییسی، نیری و پورمحمدی در این رابطه شد.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در یادداشتی آورده است:

«در صحت انتساب این فایل به آیت الله منتظری تردیدی نیست. قبلا این مطلب چاپ شده بود. البته صحبت های ایشان از روی دلسوزی و خیرخواهی برای انقلاب اسلامی بوده ولی این که نگرانی ایشان جا داشته یا نه و اصلا ماجرا چه بوده، درست برای ما روشن نیست. این که آیا حکمی از طرف امام(ره) بوده یا نه، و اگر بوده چه بوده و آیا این حکم درست اجرا شده یا نه، روشن نیست و اطلاعات ما ناقص است. خوب است آقایان رئیسی، نیری و پورمحمدی که در متن قضیه بوده اند توضیح بدهند و موضوع را برای مردم روشن کنند و البته اگر قصوری هم در نحوه اجرای حکم بوده است عذرخواهی شود. ولی به طور کلی انقلاب اسلامی ما در مقایسه با سایر انقلابها با مخالفان خود با رأفت بیشتری برخورد کرده است و نباید چهره آن مخدوش جلوه داده شود.»