سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گذرگاه

نامناسب سازی معابر در کرج!

زن جوانی که پریروز در حادثه تصادف با اتومبیل بشدت مصدوم شده بود، صبح امروز در بیمارستان درگذشت.

حوالی ظهر روز دوشنبه زن 24 ساله ای که به خاطر مسدود بودن مسیر گذر از پیاده رو به ناچار در طول خیابان و مسیر سواره رو به راهش ادامه می داد، پس از برخورد با یک خودرو در حال عبور به شدت مصدوم و توسط خودرو اورژانس به بیمارستان منتقل شد.

به گفته پزشک معالج روند درمان از ابتدای حضور مصدوم در مرکز درمانی آغاز شد. اما با توجه به شدت جراحات وارد شده علیرغم تلاش تیم درمانی، این خانم جانش را از دست داد.

بنا به گفته شاهدان عینی این خانم در حالی که دست فرزند خردسالش را در دست داشت به خاطر مسدود شدن پیاده رو توسط یک خودرو، مجبور شده بود در خیابان راهش را ادامه دهد.

لازم به توضیح است که خوشبختانه در این حادثه به فرزند متوفی هیچ آسیبی وارد نشده است.

• • •

این متن خبری بود که رسانه در هفته گذشته به آن پرداختند.حالا جای سوال است که تا کی باید شاهد حوادث ناگوار و البته قابل پیشگیری مثل این مورد باشیم.

حادثه هایی که به واسطه عدم مناسب سازی معابر توسط سازمان های ذیربط، و یا بی مسئولیتی و عدم رعایت حقوق شهروندی، توسط برخی از ما صورت می گیرد.

√ نمونه کار

گزارش خبری :

لزوم مناسب سازی معابر شهری 


ما تلاش کرده ایم تا در این گزارش خبری موضوع "لزوم مناسب سازی معابر" را از دیدگاه شهروندان جویا شویم.

• • •

برای رفتن سر کار باید از خانه خارج شویم. برویم توی راهرو ،بعد داخل آسانسور یا راه پله، بعد حیاط و کوچه و خیابان.

برای خرید مایحتاج خانه هم باید همین کار را انجام دهیم.برای رسیدن به مقصد چاره ای جز طی مسیر و عبور از کوچه و خیابان نیست.

ساختمان ،پله آسانسور، کوچه و خیابان واسطه هایی هستند برای رسیدن ما به مقصد. از آنجا که همه ما دوست داریم بی دغدغه و حتی المقدور در آرامش زندگی کنیم.

مناسب سازی به عنوان راهکار


برای ایجاد محیط ایمن تر و ارائه تسهیلات بهتر ،کاملتر و اصولی تر ، در ساخت و سازهای شهری مبحثی تحت عنوان "مناسب سازی" را به عنوان راهکار ارایه کرده، قوانین و استاندارد هایی را در این مبحث گنجانده اند.

تعریف مناسب سازی


بنا بر تعریف، مناسب سازی یعنی ایجاد محیطهای بدون مانع، و یا تسهیل دسترسی برای همه، که به عنوان راهکاری برای ارتقاء کیفیت زندگی برای کلیه افراد جامعه به ویژه افراد دارای معلولیت ارائه می شود.

مناسب سازی، امنیت فردی و اجتماعی

مناسب سازی آحاد جامعه را قادر می سازد که در محیط پیرامونشان اعم از ساختمان،معابر شهری و اماکن عمومی رفت و آمد بی خطری داشته و آزادانه تردد کنند. در ضمن از کلیه حقوق اجتماعی نیز برخوردار باشند.

بدون شک هر یک از ما در عبور از گذرگاه ها و پیاده روها و معابر شهرمان شاهد مشکلات ،ناهنجاری ها و عدم مناسب سازی و گاه ساختار غیر اصولی در ساخت مکانهای عبور و مرور هستیم.

آیا مقوله مناسب سازی سازی معابر و گذرگاههای شهری محدوده و قشر خاصی از جامعه را در بر می گیرد؟
آیا تعریف مناسب سازی در معلولیت و سالخوردگی محدود می شود؟
مناسب سازی به عنوان یک حق عمومی

با توجه به استفاده و کاربرد فراوان واژه "مناسب سازی" در مقوله "معلولیت، " شاید اینطور به ذهن متبادر شود که مناسب سازی مختص افراد دارای معلولیت حرکتی و یا سالخوردگان بوده و تنها در ساخت سطح شیب دار جلوی در ادارات دولتی خلاصه می شود.

کشورهای پیشرو سالهاست که با تدوین قوانین اصولی در این راه گام برمی دارند. کشور ما نیز به تبع رشد روز افزون زندگی شهری و پیامد های ناگزیر آن و با الگو قرار دادن تجربیات و تحقیقات انجام شده در این مسیر قرار گرفته است.

با توجه به پیچیدگی ها ،مشکلات و محدودیت های موجود، این توقع که به سرعت بتوانیم خود را به کشورهای رشد یافته برسانیم و با آنها قیاس شویم، شاید غیر منطقی و دور از دسترس باشد.

اما با توجه به امکانات و شرایط موجود انتظار این است که در قالب قوانین و چارچوب های مدون موجود به این مقوله توجه جدی داشته باشیم.

نابسامانی معابر و گذرگاه های کلانشهر کرج


در شهر محل سکونتمان "کرج"کم نیست نابسامانی ها و نا هنجا ری هایی که به واسطه عدم اجرای ابتدایی ترین قوانین و قواعد "مناسب سازی" به شهروندان تحمیل می شود.

نمونه بسیار بارز آن عدم یا اهمال در نظارت بر ساخت ساز ها است. با توجه به ساخت ساز های مسکونی که در همه کوچه و خیابان های شهر در جریان است، این عدم نظارت گاهی به تغییر شکل کوچه ها و خیابان ها نیز می انجامد!

بلوار اصلی باغستان

خانم میانسالی با چرخ خرید در یک دست و دست دختر کوچولویی در دست دیگرش در مسیر طولی خیابان راه می روند. چاره ای ندارد .پیاده روی شش هفت متری را پله پله کرده اند جایی برای کشیدن چرخ خرید وجود ندارد.

گوهردشت

مرد مسنی جلویم راه می رود.پیش رویمان. سر کوچه ماشین پارک شده. راه مسدود است. به خیابان می رویم بعد دوباره برمی گردیم.

کمی بعد جلوی مغازه میوه فروشی راه باریک می شود.چند جعبه میوه در وسط راه و بسته شدن پیاده رو دوباره ما را به خیابان هدایت می کند.

باز برمی گردیم و این بار مانع پله . من با اکراه ردمی شوم او خنده تلخی می کند .به سمت خیابان می رود و می گوید این که شد کوهنوردی!

بلوار موذن

یک دسته شش نفره از دانش آموزان در خیابان راه می روند پیش خودم می گویم دانش آموز هم دانش آموز های قدیم، چند متر جلوتر را نگاه می کنم. نخاله های یک ساختمان در حال ساخت، راه رابند آورده. بعدش هم چند ماشین به صورت طولی وارد پیاده رو شده و راه عبور را کاملاً بسته اند.

یک کرجی اصیل داخل بوستان !

آقا حشمت مرد هفتاد و پنج ساله ای است که داخل بوستانی در کرج نشسته است. اصالت کرجی دارد. می گوید:

اینجا را خراب کردند.اینجا باغ بود .هوا بود. الان فقط ساختمان می سازند و جمعیت اضافه می شود.

صد رحمت به همان کوچه و بازار قدیم.شهرداری فقط منتظر است خانه ای بسازند و این پولش را بگیرد!

پژمان مقدم مهندس عمران

قوانینی که در مباحث عمران، شهرسازی، نحوه ساخت و مناسب سازی معابر وضع و ایجاد شده، تلاش و گامی است در جهت آرامش و آسایش در زندگی فردی و اجتماعی همه شهروندان یک جامعه شهری.

بدیهی است که اگر هر کدام از عوامل این ساز و کار در قبال وظیفه شان کم کاری و کوتاهی داشته باشند، همه متضرر خواهند شد.این قضیه شامل همه افراد و نهادها و سازمانها اعم قانونگذار و اجرایی هم می شود.

منبع: محتوا20