سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گذرگاه

هشدار آلودگی هوا برای البرزی ها

هشدار آلودگی هوا در استان البرز

آلودگی هوای استان البرز
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز اعلام کرد؛ هوای استان؛ امروز و فردا (14 و 15 آذرماه) در حالت هشدار قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مهدی مهرور امروز چهارشنبه 14 آذرماه در دومین جلسه کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای استان البرز گفت: با توجه به درخواست دانشگاه علوم پزشکی و گزارش اداره کل هواشناسی و محیط زیست استان و با دستور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، دومین جلسه کمیته اضطرار با حضور اعضا، برگزار و بر مشارکت و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهروندان به منظور کاهش آلودگی هوا تاکید شد.

وی افزود: بر اساس گزارش اعلام شده از سوی دستگاه‌های ذیربط، وضعیت، میزان آلودگی هوا و کیفیت هوای استان رصد و مصوبات این نشست به دستگاههای اجرایی استان ابلاغ شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با تاکید بر اینکه بر اساس گزارش اعلام شده از سوی دستگاه‌ها، 62 درصد آلودگی هوا مربوط به تردد خودروهاست، خاطر نشان کرد: توجه به عدم استفاده از تردد خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و تک سرنشین در کنار رعایت شهروندان مهمترین اقدام در کاهش آلودگی هواست که باید بیش از پیش مورد توجه شهروندان استان قرار گیرد.

مهرور تصریح کرد: توجه شهرداری‌های استان به رعایت پیوست هوای پاک مبنی بر جلوگیری از آلودگی از جمله اقدامات مهمی است که می‌تواند گامی مهم در بهبود وضعیت کیفی هوای استان بشمار رود.

وی افزود: در این راستا ایجاد معابر ویژه جهت تردد دوچرخه و ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه سواری، بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی، راه اندازی خطوط ویژه اتوبوسرانی و ... از جمله مواردی است که از شهرداری‌های استان انتظار می‌رود مورد توجه قرار دهند.

جلوگیری از تردد کلیه وسایل نقلیه موتوری دارای پلاک شخصی، عمومی و دولتی فاقد برچسب معاینه فنی معتبر در سطح شهر توسط عوامل راهنمایی و رانندگی با توقیف و اعمال قانون، خودداری از تردد وسایل حمل و نقل دارای آلایندگی قابل رویت، تهیه و توزیع و الزام استفاده از ماسک استاندارد توسط کارکنانی که حضور فیزیکی در سطح شهر به عنوان وظیفه خدمتی مشخص دارند از اهم مصوبات این نشست بود.

موافقت با درخواست مرخصی برای کلیه افراد دارای مشکل تنفسی و قلبی، هماهنگی برای تعطیلی موقت واحداهای صنعتی، کارخانه‌ها و مراکز موثر در تشدید آلودگی هوا، نظارت ویژه برای جلوگیری از سوزاندن زباله، شاخ و برگ درختان و ضایعات، جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها در پایانه‌ها و ترمینال‌های مسافربری و ارائه توصیه‌های خودمراقبتی برای گروه‌های حساس و عموم مردم در مواجهه با آلودگی هوا از دیگر مصوبات این نشست بود.

پیش از این نیز مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفته، با توجه به اخطاریه ادارات کل هواشناسی و محیط زیست استان مبنی بر افزایش آلاینده‌های هوا در البرز، جلسه کارگره اضطرار کاهش آلودگی هوای استان به منظور اتخاذ تدابیر لازم برگزار شد.

مهدی مهرور در جلسه کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوای استان با تاکید بر ضرورت آماده باش دستگاه‌های خدماتی، امدادی و مراکز و دستگاه‌های مرتبط افزود: این شرایط تا ظهر چهارشنبه 14 آذرماه پایدار خواهد بود.

مهرور گفت: جلوگیری از تردد کلیه وسایل نقلیه موتوری دارای پلاک شخصی، عمومی و دولتی فاقد برچسب معاینه فنی معتبر در سطح شهر توسط عوامل راهنمایی و رانندگی، با توقف و اعمال قانون همراه است. ضرورت دارد از انجام کلیه فعالیت‌های عمرانی که موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود؛ مانند ساخت و سازهای شهری و پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها جلوگیری شود.

این مسئول اضافه کرد: استقرار پایگاه‌های سیار اورژانس و هلال احمر با جانمایی مناطق آلوده تر و پرتردد به منظور کاهش زمان دسترسی به پایگاه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید صورت گیرد.

وی گفت: تهیه و توزیع و الزام استفاده از ماسک استاندارد توسط کارکنانی که حضور فیزیکی در سطح شهر به عنوان وظیفه خدمتی آنها مشخص شده است (مانند راهنمایی و رانندگی و شهرداری) ضرورت دارد. استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع ممنوع است.

وی با تاکید بر لزوم تطبیق ساعات کار حمل و نقل همگانی با ساعات کار اداری و مراکز آموزشی تعیین شده توسط کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوا افزود: به کارگیری حداکثر توان ناوگان حمل و نقل همگانی در جابه جایی مسافر (با لحاظ نمودن سلامت کامل خودرو های موجود) شرکت‌ها و سازمان‌های حمل و نقل همگانی (اتوبوسرانی، تاکسیرانی و شرکت های حمل و نقل تحت پوشش شهرداری‌ها ضرورت دارد.

مهرور خاطرنشان کرد: وزارت ورزش و جوانان به نحوی اطلاع رسانی کند تا از فعالیت‌های ورزشی (اعم از انفرادی،‌ همگانی و باشگاهی) در محیط‌های باز جلوگیری شود.‌