سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گذرگاه

سریالهای تلویزیون مردم را افسرده تر می کند

«خبرجنوب» نوشت: رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز گفت: به منظور کاهش افسردگی و حفظ سلامت روان، خدمات روانشناختی در کشور و استان فارس باید تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار گیرد.

دکتر چنگیز رحیمی در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به این که در حال حاضر مردم بیمه روانشناسی نیستند و هنوز در این خصوص سازمان های بیمه گر کاری نکرده اند پیگیری مساله ضروری است.

وی با اشاره به روز روانشناس یادآور شد: سال گذشته مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز بیش از 100 میلیون تومان برای ارایه خدمات روانشناختی به دانشجویان هزینه کرد و به منظور مقابله و درمان افسردگی اطلاع رسانی وسیعی از طریق دنیای مجازی و چاپ نشریه برای کارمندان، دانشجویان و اساتید انجام گرفت که به این منظور گروه های همیار دانشجویی نیز در خوابگاه های این دانشگاه فعالیت دارند.

دکتر رحیمی با اشاره به کسب رتبه اول توسط مرکز مشاوره دانشگاه شیراز طی 8 سال پیاپی گفت: سالانه بیش از 7 هزار جلسه مشاوره توسط این مرکز برگزار می شود و هدف ما بالا بردن سطح آگاهی دانشجویان و سایر شهروندان و در مجموع افزایش سطح سلامت روان جامعه است.

استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در ادامه با اشاره به شعار سال 2017 سازمان بهداشت جهانی مبنی بر «بیماری افسردگی و راه های پیشگیری و درمان آن» نیز گفت: طی 10سال گذشته در سطح جهان 20درصد به جمعیت افسرده ها اضافه شده و در حال حاضر 300 تا 350 میلیون نفر افسرده هستند.

دکتر رحیمی ادامه داد: طبق آمار جهانی موجود 24 درصد افراد 15 تا 64 سال یک اختلال روانپزشکی دارند و به همین منظور توجه به کاهش عواملی که به این مشکلات می انجامد ضروری است.

وی عنوان کرد: برخی از افراد از افسردگی خود اطلاعی ندارند و به آن توجهی نمی کنند و در نتیجه بیماری آن ها پنهان می ماند. اعضای خانواده هم گاهی تصور می کنند فرد مشکلات دیگری از جمله تنبلی و یا بداخلاقی دارد در حالی که دچار افسردگی و علائمی از جمله بی حوصلگی و پرخاشگری ناشی از آن شده است.

دکتر رحیمی گفت: افسردگی در کشور ما شاید بیشترین تاثیرش را در اعتیاد نشان بدهد و هر فرد افسردهای ممکن است به هر دلیل یک یا دو بار مواد مخدر مصرف کند و در تصور آن ها ماده مخدر برای مدت کوتاهی هم که شده این افسردگی را از بین می برد به طوری که بسیاری از معتادان در شروع مصرف افسرده بوده اند و به این دلیل به اعتیاد پناه برده اند.

رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز ادامه داد: در همه دنیا افسردگی در زن ها بیشتر از مردهاست و شاید یکی از دلایل این مساله بیان راحت تر علائم و مشکلات ناشی از افسردگی از جمله گریه کردن توسط زن ها باشد. دکتر رحیمی عنوان کرد: زن ها بیشتر به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، در آن ها تضاد انجام وظایف همچنین تغییرات هورمونی بسیار زیاد است و همین مسائل در ابتلا به افسردگی در بین آن ها تاثیر دارد.

این مسئول دانشگاه شیراز گفت: حمایت اجتماعی در پیشگیری و درمان افسردگی اهمیت بسزایی دارد و افسردگی باید به مردم شناسانده شود تا در صورت بروز، به دنبال رفع آن باشند.

رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز گفت: وجود اختلال در خواب و اشتها و کاهش تمرکز، بی قراری و یا گوشه گیری، بی حرکتی و یا پر تحرکی به همراه داشتن احساس غمگینی، گریه کردن بی دلیل و لذت نبردن از زندگی و احساس گناه و بی ارزشی حداقل طی 2 هفته مکرر می تواند جزو علائم افسردگی باشد و پیگیری آن ضروری است.

دکتر رحیمی ادامه داد: 50 درصد افرادی که اقدام به خودکشی می کنند در حال تجربه افسردگی هستند. طبق آمار موجود سالانه در دنیا یک میلیون نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند و وقتی یک نفر خودکشی می کند یک تا 20 نفر دیگر هم به تبع آن اقدام به این کار می کنند.

این مسئول دانشگاه شیراز عنوان کرد: در کشور ما از هر یک صد هزار نفر 8 تا 9 نفر اقدام به خودکشی میکنند که این میزان در کشورهایی مثل آلمان و سوئیس 18 نفر است همچنین کمتر از 20 تا 30 درصد از افرادی که در کشور ما خودکشی می کنند می میرند.

دکتر رحیمی گفت: عمدتاً افراد فقیر بیشتر افسرده می شوند و شکست های ناگهانی و عشقی می تواند به خودکشی منجر شود. فشارهای اقتصادی جزو دلایل افسردگی در تمام دنیا است در حالی که اگر در جامعه امید و شغل باشد شمار افسرده ها نیز کمتر می شود.

وی نبود معنویت را یکی از دلایل مهم در بروز و افزایش افسردگی دانست و گفت: به نظر می رسد 8 تا 12 درصد مردم کشور ما افسرده اند اما اطلاع رسانی برای دریافت خدمات روانشناختی نقش موثری در کنترل آن دارد. دکتر رحیمی گفت: 2 تا 5 سال اخیر آمار خودکشی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز بسیار کم بوده و با توجه به اینکه عواملی از جمله ضربه روحی یکی از دلایل خودکشی است، تشکیل پرونده سلامت روان و پیگیری مشکلات احتمالی موجود برای دانشجویان دانشگاه شیراز جزو اولویت های ما است.

وی ادامه داد: بیشتر سریال ها به ایجاد شرایطی برای بروز افسردگی دامن می زند به طوری که مثلا در یک مجموعه تلویزیونی فردی که ازدواج می کند از همان روز اول آپارتمان مبله و ماشین مدل بالا برای او مهیا است. این با واقعیت های جامعه همخوانی ندارد و توقعات را بالا می برد و باعث بروز مشکلاتی در حوزه سلامت روان و تفاهم بین زوج ها می شود.

دکتر رحیمی با اشاره به انواع افسردگی و تقسیم آن به افسردگی پس از زایمان، افسردگی سالمندان، افسردگی کودکان و نوجوانان، پیشگیری از این اختلال را نیازمند یک برنامه جامع دانست و گفت: در این خصوص پرداختن به یک برنامه جامع ضروری است و برای جوانان که عضو فعال جامعه هستند باید علاوه بر امکان ایجاد شغل، رفاه اجتماعی، بهداشت، مسکن و شرایط ازدواج نیز فراهم کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجموعه روانشناسی مطلوبی داریم و اگرچه برخی مراکز علمی، روان شناسانی نامطلوب تربیت می کنند اما می توان از پتانسیل های موجود برای پیشگیری و درمان اختلالات روانی بهره برد.